20-07-08

De Baerenfels Trail Marathon+

Een van de dingen die altijd weer opvallend is bij een trail/ultraloop is de sportiviteit, de sfeer en een soort kneuterigheid die het zo knus maakt.
Zo ook weer bij de Baerenfelslauf. Een inschrijvingspunt/eet en verzamelplaats in een open hal van ws de naast gelegen fabriek. Een groepje van ongeveer 10 vrijwilligers die de hele loop organiseren en bemannen.
De pasta werd voor ons opgeschept, we kregen de meest bijzondere startnummers die ik ooit gezien heb en we mochten onze tent op een mooi veld neerzetten. Samen met 3 andere lopers, die de 64 km gingen lopen hadden we het grote veld voor ons alleen.
In de ochtend konden we een ontbijt nuttigen in diezelfde hal, erg ontspannen allemaal.
De start was om 8 uur en ook dit verliep weer in totale ontspanning. Met een toeters werd er aangekondigd dat we zo gingen lopen, en nogmaals een geluid uit de toeter en lopers waren weg. We hadden op het prikbord (lees, op de muur gekalkt) gezien dat de afstanden iets langer waren. De marathon was effectief 44 km. Maakt niet zo veel uit maar wel handig om te weten.
De eerste km was het even druk op het smalle weggetje maar al snel was het prima lopen en was het veld verdeeld. De eerste deel begon met een paar fikse klimmen. Dat ging eigenlijk door tot 10 km. Het parcours was schitterend, eigenlijk geheel door het bos. 2 keer kwamen we uit het bos om via een klein stukje asfalt weer het bos in te draaien. De totale asfalt was niet meer als 1 km.
Tot km13 ben ik bij mijn loopmaatje gebleven maar die zat niet lekker in de wedstrijd en besloot ivm met wat knieklachten maar 1 ronde te lopen.
Vanaf daar ben ik alleen verder gegaan. Vanaf daar ben ik ook aan een inhaalrace begonnen. Ik liep heerlijk. Soms kon ik op stukjes dribbelen waar andere liepen. Afdalen ging lekker, dat kan ik altijd vrij rap. Vlak bij het keerpunt kom je over een veld waar wij onze tent hadden staan. Daar hadden we Herbalife shakes neergelegd. Daar heb ik halve bidon opgedronken en een klein flesje shake in mijn zak gestopt. De eerste ronde was 22 km en ik kwam bij het keerpunt na 2 uur en 32 minuten. De tweede ronde waren er aanzienlijk minder lopers. De 22 km was klaar dus bleven alleen de 44 en 66km over.  De markering was duidelijk, men had met zaagsel grote pijlen en km punten gemaakt. Onderweg waren er 5 verzorgingsposten. Zoals steeds in Duitsland is er geen sportdrank maar water, maltbier en cola. Ondertussen vind ik de cola onderweg wel lekker en drink ik dat in combinatie met water. De malt heb ik ook maar eens geprobeerd en dat was wel goed te doen. Wel moet je zelf even je drinken inschenken maar dat vind nooit iemand een probleem. Het is altijd wel gezellig kletsen bij een post.
In de tweede ronde heb ik aardig wat lopers ingehaald, ik liep soepel. Ik had het idee dat ik het halve damesveld aan het inhalen was. Zeker bij het afdalen ging ik menigeen voorbij.
Ondertussen voelde ik ook wel mijn knieën. Tenslotte moet het lichaam weer wennen aan dalen en klimmen. Toen ik rond de 19 km liep haalde ik een man in en na een fikse klim volgde er weer een afdaling. De man zag ik ineens niet meer en ik zag nergens meer pijlen. Opeens vroeg ik mij af of ik nog wel op het parcours zat. Niemand meer te zien en ook geen pijlen meer. Op het moment dat ik dacht `als ik nu niet snel iets zie ga ik terug` zag ik een pijl. Gelukkig, ik zat nog goed. De laatste 2 km duurde voor mijn gevoel ineens lang, ik dacht dat ik er al bijna was. Maar daar was dan het veld, nu alleen de bocht nog om en 500 meter verder was de finish.
Ik stopte de klok op 4 uur, 58 minuten en 43 seconden. Een snellere tweede ronde dus.
Mijn gemiddelde hartslag was 148. Er zaten 1100 hoogtemeters in het parcours.
Het leverde mij de eerste plaats bij de dames op. Nu betekent dat niet zo veel met een deelnemers lijst van 11 gefinishte loopsters. Maar toch, het klinkt erg leuk als je een marathon-trail wint. Van de 56 finishers werd ik 23ste.
Samenvattend een prachtige loop, goed georganiseerd en een aanrader voor de liefhebber van kleinschalige trails, zowel op korte als op lange afstanden.

13:28 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Trailrunning | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |