25-09-08

Rohloff

HiRO_3Vandaag heb ik een beetje het "Sinterklaas gevoel".  Deze avond mag ik om mijn nieuwe mountainbike.  Ik rij nu al meer dan 10 jaar met waarschijnlijk de zwaarste fiets in het ganse adventure race circuit.   Een klassiek stalen kader met een ijzeren zadelpen en een 10 jaar oude maar nog steeds werkende Rock Shox voorvering. Voor de rest geen toeters en bellen met uitzondering van immer te vertrouwen hydraulische Magura remmen en een fietsbel (met kompas !).   Mountainbiken is vrij duur, vooral het onderhoud en het  geregeld vervangen van tandwielen en de ketting.  Vooral tijdens adventure races zien de fietsen nogal af.  Soms worden ze volledig nat  ergens achtergelaten, waar ze met tientallen andere fietsen op een vrachtwagen gesmeten worden om ze naar het volgend wisselpunt te vervoeren waar je ze een dag later  opnieuw gebruikt worden om volledig uitgedroogd  door zand, modder en water te ploeteren.   Na de postieve reacties van het Dutch Adventure Race Team (DART) en vooral na de positieve ervaringen van onze kritische Ton heb ik belsoten om ook maar over te schakelen naar een Rohloff systeem.

Rohloff is een onderhoudsvrije acthernaaf met een inwendig versnellingssysteem.  Met andere woorden, geen gepruts en (duur) onderhoud meer van een derailleur en een tiental tandwielen  gezien je enkel één tandwiel voor en achter hebt.  Het systeem zou zonder enig probleem 100.000 km meegaan, enkel jaarlijks wat inwendige olie vervangen.  De ketting hoef je ook minder  te vervangen gezien hij altijd in één  en de zelfde rechte loopt.  Het schakelen gebeurt moeiteloos a.d.h.v. één draaigreep.  De indexering gebeurt in de naaf zelf waardoor je kunt blijven trappen bij het schakelen en je ook geen zorgen meer hoeft te maken waar de ketting zicht momenteel bevindt.

Nadelen ?  Het systeem weegt evenveel als een klassiek derailleur systeem maar  het gewicht is wel gecentraliseerd op 1 plaats, nl. op de achternaaf.  Dus in combinatie met een eventuele achtervering zou je heel wat gewicht achter je rug hebben, dus zo goed als alle Rohloff fietsen zijn hard tail.   De prijs voor dergelijk systeem is ongeveer 1000 eur, m.a.w. ongeveer evenveel als de duurste  klassieke groepen . 

Ik heb mijn fiets gekocht bij Hilset,  een éénmanszaakje  in Hulshout  die gespecialiseerd is in" MTB à la carte", zeg maar, het tunen van mountainbikes met vooral high-end en ligth-weight materiaal.  Hij was één van de  eerste in België die de Rohloff kon testen op mountianbikes.  De man in kwestie is een gepassioneerde mountainbiker en doet dit in combinatie met een gewone dagjob.

Dit weekend gaan we met ons team op training in de Ardennen, dus een ideale gelegenheid om mijn nieuwe fiets te testen. Volgende week zul je hier hopelijk mijn enthousiasme kunnen lezen.

Wim

PS : Onderweg naar Hulshout is de Sint  net gestopt bij Roel.  Roel is zo pas vader geworden van een dochtertje Noa ! Proficat Roel en Dorien in naam van het Malheur team.

11:43 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

Commentaren

Amai Wim, de mooiste verrassing van je stukje tot het eind bewaren! Gefeliciteerd Noa, met zo'n sportieve en sympathieke vader en zo'n charmante moeder! Roel en Dorien, gefeliciteerd met Noa, slapeloze nachten wennen nooit, maar het is het waard :-)

Oh ja, Wim, mooi spul, later als ik groot ben wil ik dat ook wel van de Sint...

Gepost door: Harm | 25-09-08

Mooi! Heb van het jaar een proefrit gemaakt op een fiets met Rohloff systeem en dat beviel heel erg goed! Enkel en alleen vanwege mijn budget heb ik nog niet iets dergelijks aangeschaft, want verder is het super!

Gepost door: Gert | 25-09-08

ben beniewd. heb verleden week weer een nieuwe deraleur op mijn mtb moeten laten zetten. dat is indd het duurste onderdeel, de mtb. Mijn fietsenmaker vaart er wel bij!
roel en dorien gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
noa...mooie naam!

Gepost door: martine | 25-09-08

hey tof das mijnen bike ! en nu nog een fotooke van de jouwe?

Gepost door: Wouter | 07-09-09

De commentaren zijn gesloten.