09-11-08

materiaal test : TNT

 

UST_NT9

Enkele weken geleden heb ik een nieuwe MTB gekocht.  Zoals reeds geschreven is het grootste kenmerk van deze fiets de Rohloff naaf die een klassiek versnellingssysteem vervangt.   Een ander kenmerk van deze fiets zijn de ijzersterke keramische  UST (Universal Standard Tubeless) velgen en de TNT (Tube No Tube) banden.  Tot op heden was de grote drempel om over te schakelen naar tubeless de veel zwaardere banden.  Maar TNT  rekent definitief af met risico’s en nadelen die gelden voor zowel No Tube, Tubeless als buitenband + binnenband combinaties en behoudt alle voordelen van tubeless en lagedruk rijden.

Na de montage van de TNT band dient de band opblazen te worden met een GEAX PIT STOP patroon, deze latex sealant zal de band preventief beschermen tegen lekrijden.
De hielen van een TNT band zijn dezelfde als van een tubeless band, dit zorgt ervoor dat deze in tegenstelling met gewone buitenbanden met een No Tube systeem bij lage druk niet losklikken!


De voor- en nadelen van lage druk
Rijden met lage druk heeft als voordeel dat op ruw terrein de rijweerstand sterk teruggedrongen wordt, tevens verbetert de controle, grip en tractie. Dit komt doordat de band zich beter rond de ondergrond plooit en minder stuitert. Het is echter niet zo dat een mountainbikeband sowieso voor lage druk geschikt is! De kwetsbare zijflanken kunnen openscheuren of lekgestoten worden, het loopvlak is doorgaans veel te stug, om de vorm van de ondergrond aan te nemen, het karkas in combinatie met het rubber vreten gewoon energie als men op verharde stukken komt…


TNT hoe werkt het?
Om de voordelen van lage druk optimaal te benutten zonder dat de rolweerstand toeneemt, maakt Geax gebruik van een 120 TPI karkas (een Michelin Axial pro raceband bijvoorbeeld heeft met 127 TPI nagenoeg hetzelfde karkas als een TNT mountainbikeband!). Ook de dikte van de rubberlaag ter hoogte van het loopvlak is minimaal om de rolweerstand tot een minimum te beperken. De rolweerstand van een TNT band is maar liefst 15 Watt per band lager dan hetzelfde profiel in tubeless, terwijl het gewicht gemiddeld 120 gram per band lager ligt!!! Bovendien is het karkas net zoals bij alle Geax high performance banden het een Tuned Spring Rate phase 3.1 karkas, dit houdt in dat de hoek van de vezels zo bepaald is dat de band comfort biedt zonder tegen de velg gedrukt te worden, de veerweg van de band is met andere woorden “progressief”. Hierdoor wordt tevens de velg beschermd tegen de risico’s van lage druk.
Om het dunne loopvlak te beschermen tegen lekrijden zonder dat de rolweerstand onnodig toeneemt, wordt dezelfde PRB laag gebruikt die terug te vinden is in de befaamde OPEN EVO CX racebanden. Daarnaast wordt na de montage van de TNT band, de band opgeblazen met een GEAX PIT STOP patroon, deze latex sealant zal de band preventief beschermen tegen lekrijden. Dit is quasi hetzelfde systeem (alleen lichter dankzij latex in schuimvorm) als het “No Tube” systeem waarvan de initialen in de afkorting van TNT terug te vinden zijn.
Een groot verschil met No Tube systemen, waarbij een vouwband op een tubeless (gemaakte) velg gelegd wordt en luchtdicht gemaakt wordt met latex, zijn de hielen van de band. De hielen van een TNT band zijn dezelfde als van een tubeless band. Dit zorgt ervoor dat deze in tegenstelling met gewone buitenbanden met een No Tube systeem bij lage druk niet losklikken! Bovendien zit er geen latex onder deze hieldraden wat het risico op losklikken nogmaals beperkt.
Last but not least hebben TNT banden versterkte flanken en een rubber compound dat speciaal ontwikkeld werd om openscheuren van de flanken te voorkomen. Naast bijkomende bescherming zorgt het extra weefsel in de flanken voor een ongeëvenaarde stabiliteit van de band bij lage druk. De band klapt in tegenstelling met alle andere banden niet dubbel bij lage druk en gaat niet uit zijn logementen. De stuurcontrole en het rendement tijdens het klimmen nemen dankzij deze eigenschap eveneens enorm toe. Tot slot zorgt het feit dat de versteviging enkel in de zijkanten aanwezig is ervoor dat er geen hypotheek gelegd wordt op de rolweerstand van de band.

Compabiliteit
>Tubeless velg + TNT band + GEAX Pit Stop sealant: geschikt
>Tubeless velg + TNT band + binnenband: geschikt
>Normale velg + TNT band + GEAX Pit Stop sealant: ONGESCHIKT!
>Normale velg + TNT band + binnenband: geschikt

Ik heb er nu reeds al een 1000 km met gereden en nog steeds niet lek gereden.  Eveneens heb ik al de voordelen van lagedruk rijden goed ondervodnen tijdens het modderig parcours tijdens de NAAC en het zandering parcorus enkele weken geleden tijdens de  groepstraining.

Toen ik mijn nieuwe fiets had, had ik het moeilijk om afscheid te nemen van mijn oude fiets.  Maar met de combinatie van Rohloff , TNT  en  het veel lichter frame ben ik na enkele weken reeds mijn oude fiets volledig vergeten.

09:45 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.