30-11-08

Dag 1 XPD race Portugal

Nico is als begeleider mee en probeert mij via sms op de hoogte te houden van het wel en wee van onze Malheurkes.
De start vanochtend was skaten, Aangezien de weg niet over mooi glad asfalt ging waren er enkele valpartijen. Gelukkig geen gevolgen voor Malheur.
Het weer was slecht en de zee was daarom ook niet kalm. Golven van 2 meter hoog, voor Nico wel erg spectaculair om te zien.
Na 40 km kwam men de zee uit en moest men op pad voor een trekking van 50 km.
Iedereen voelde zich goed en zag er ook nog goed uit. Het weer is ondertussen wat verbeterd.
Nico zal ze morgen weer ergens treffen. Er zijn maar 6 teams die een gps systeem hebben meegekregen dus helaas zijn ze niet te tracen.
Update volgt zodra ik info krijg.
Er zijn nog meer bekende teams die deelnemen. Zo is er Team Fast/Dart, een gelegenheidsteam en Team 4Extreme. De eerst genoemde houden ook een update bij en die kun je hier lezen.
Martine

18:48 Gepost door Belgium Adventure Race Team in XPD Portugal | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

29-11-08

De briefing van de XPD race

Zonet hebben de teams de briefing gehad van de XPD race.
Het ziet er uit als een mooie, spectaculaire e zeer afwisselende race. Er zitten veel lange etappes in die telkens worden onderbroken door special tasks zoals speleo, rotsklimmen op nivo 5+ en jumarren.
Er zitten verschillende etappes in die solo gedaan moeten worden. Ieder moet dus solo een stuk orienteren om vervolgens weer samen te komen.
Er zitten veel hoogtemeters in de race. Om een voorbeeld te geven, in een stuk mtb van 110 km zitten bijvoorbeeld 2500 hoogtemeters.
Het weer is nog slecht en de zee is dus zwaar. Geen fijn idee met vele km`s kayakken.
Morgen wordt er gestart met 20 km skaten, 40 km kayakken, 50 km hardlopen en daarna 80 Mtb.
Alles ziet er proffesioneel uit, zowel de teams als de organisatie.
Team Malheur is er klaar voor en heeft er zin in!

19:58 Gepost door Belgium Adventure Race Team in XPD Portugal | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Gearriveerd in Portugal

Terwijl sommige een lange reis met de camper maken stapt team Malheur in het vliegtuig en zijn ze een paar uurtjes later in Portugal.
Gisteren zijn zij gearriveerd en zo ver hebben ze helemaal niet te klagen. Ok, het weer is niet dendered, koud en nat, maar de race is nog niet begonnen.Men verblijft in een superdeluxe villa met open haard en bad.
Gisterenavond sms-de ze mij het volgende;
Men zat aan de lokale hapjes zoals vis en kaas. Ook het lokale bier smaakte goed.
Ton maakt zich verdienstelijk als kok want hij stond rundersteaks te bakken.
De meeste teams waren gearriveerd en daar was men wel van onder de indruk, zij zagen er zeer proffesioneel uit.
Vandaag gaat team Malheur de boxen klaar maken, beetje (veel) eten en wandelen. Alle spullen zijn gearriveerd en vooralsnog verloopt de voorbereiding dus voorspoedig.
Het weerbericht vanaf morgen is redelijk. wel wat buien maar ook zon.
Vanavond om 17 uur is de briefing en morgenochtend om 10 gaat het feest beginnen!
Martine

13:43 Gepost door Belgium Adventure Race Team in XPD Portugal | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

28-11-08

Voorbeschouwingen XPD Race

race schema1

Vandaag vertrekken wij richitng Portugal voor de XPD Race.  Voor zij die nu pas deze weblog beginnen volgen,  de XPD Race is een 5 daagse non-stop adventure race over ongeveer 700 km.  Deze afstand wordt  al lopend, mountainbikend, kayakkend en per in-line skate afgelegd.  Een overzicht van het parcours, inclusief hoogte profiel vind je hier.  Ons team bestaat uit 2 Belgen, Roel en mezelf en Ton en Jacquelien van Os uit Nederland.  Roel zijn pa en Nico  zullen ons begeleiden tijdens de race, helaas zullen wij maar drie maal beroep kunnen doen op hun assistentie, na ongeveer 18 u, 42 en 76 u racen.  Dus de rugzak zal goed gevuld zijn met sportrepen, noten en allerlei andere versnaperingen.
Ons hoofddoel is in de  eerste plaats veel ervaring opdoen voor het WK waar we volgend jaar willen aan deelnemen, want in 2009 is deze wedstrijd het WK.  De ranking is van ondergeschikt belang, we willen gewoon de  volledige race uitlopen zonder verplichte  shortcuts en  al te veel pech en (navigatie)fouten. En bovenal, genieten..genieten van de  omgeving, de  uitdagingen van de natuur, het afzien, de sleepmonsters, de wisselende  emoties, de onzinnige filosofische gesprekken om de tijd te  doden tijdens de lange trekkings, de woelige zee bij 6 beaufort, de typische AR sfeer, de Portugese pint bij de aankomst, de grenzen verleggen, het in de "middle of nowhere" al zittend in slaap vallen binnen een fractie van een seconde, van die vettige zwanworsten bij een wisselpunt na  meer dan 24 uur sportrepen eten, van de juiste route te nemen, van de zonsondergang, van de  reuk van het  ochtendgloren,... gewoon genieten van wat adventure race is !

Via Martine proberen we  jullie op deze weblog zo goed als mogelijk op de hoogte te houden, maar je kan eveneens het wedstrijdverloop volgen op XPD TV (zie rechts bovenaan).

 

09:00 Gepost door Belgium Adventure Race Team in XPD Portugal | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

27-11-08

De concullega's

DSC_0161
Gisterenavond zijn het FAST-DART team langs Buggenhout gekomen om mijn vers gemaakte soep  leeg te  drinken, een verkeersbord voor mijn deur  omver te rijden en de camper te komen afhalen.  Na een uurtje tetris spelen met hun bagage in de camper zijn ze om 23.00 u vertrokken richting Portugal,   voor een ritje van 2.103 km.   Als bewijs van hun vertrek voor hun vrienden, familie,... hebben ze gevraagd deze foto te posten.    We wensen ze in elk geval een leuke en veilige rit en eveneens een goede race !
Wij vertrekken morgenmiddag met het vliegtuig om er om 14:30 toe te komen.  Ons materiaal is reeds enkele dagen geleden per schip toegekomen in Lissabon.

 

 

12:37 Gepost door Belgium Adventure Race Team in XPD Portugal | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

20-11-08

Live verslag van de XPD Portugal Team Malheur


Over 10 dagen gaan Ton, Jacqueline, Roel en Wim op pad. Dan klinkt het startschot van de XPD Portugal. Een adventure race van 5 dagen.
Ik heb er alle vertrouwen in, ze zijn stuk voor stuk goed getraind en ondertussen ervaren racers. Nico en de vader van Roel zullen meegaan als crew en het team dus voorzien van alle wensen die ze hebben.
Ik zal proberen om vanuit hier de race te volgen en een update op de site te verzorgen. Hoe dat zal verlopen is afhankelijk van de organisatie. Als zij de site goed up to date houden kan ik dan ook doen.
Anders is de hoop op Wim gevestigd. Dat hij ergens nog een moment vindt om even snel een sms-je te sturen of een mailtje op zijn blackberry.
En anders moeten we wachten tot zij terug zijn, moe maar voldaan.
Vooralsnog ga ik uit van de goede organisatie want tenslotte zijn zij ook gebaat bij reklame.

Martine

14:41 Gepost door Belgium Adventure Race Team in XPD Portugal | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

19-11-08

Al Andalus Ultra Trail 2009

Het plan was om in 2009 geen meerdaagse hardloop wedstrijd te doen. Het heeft net 2 maanden stand gehouden en is deze week omver gegooid.
Maar daar moet ik bij zeggen dat ik er wel 2 weken over heb nagedacht.
Het is namelijk een ultratrail van 250 km in 5 dagen. De vraag is of ik al zo ver ben.
Maar het feit dat het in juli is geeft mij ruimte om genoeg km`s te maken. Proberen kan altijd. Uitdagingen zijn er om genomen te worden. Dus het besluit is genomen, ik ga meedoen aan de Al Andalus Ultra Trail 2009!
Wat is de Al Andalus Ultra Trail?
Het is een 5 daagse, zware stage run van 250 km. 5 dag etappes die samen 250 km maken.
Het parcours is 90% trails met veel en lang klimmen. De temperaturen zijn in juli tussen de 35 en 45 graden.
De wedstrijd is semi supported. Je bent wel verplicht om een dag-rugzak met bepaalde items te dragen maar de rest wordt door de organisatie naar het volgende loperskamp gebracht. Onderweg zullen er drinkposten zijn die je voorzien van water.
Men zet iedere dag in het volgende dorp een tentenkamp op waar de lopers overnachten.
Het gebied is prachtig, het bergachtige gebied in Andalusia / Spanje. De tweede dag kom je bijvoorbeeld aan in Granada waar het prachtige Alhambra ligt.
De route is echter heftig als je de beschrijving van de dag etappes leest, niet alleen veel km`s maar ook qua klimmen en dalen. De langste etappe is 56 km en de kortste 37 km.
De organisatie heeft bewust gekozen voor een semi supported wedstrijd omdat men wil dat de lopers Andalusia en de inwoners leert kennen. Men wil laten zien dat sport en toerisme prima samen gaan.
Hieronder de stages en wat meer info. Voor verdere info moet je even naar de site gaan.
Wanneer? July 13th - 17th, 2009

Waar en hoeveel?
Stage 1 - Loja - Alhama de Granada (56 km)
Stage 2 - Alhama de Granada - Jatar (47 km)
Stage 3 - Jatar - Jayena (48 km)
Stage 4 - Jayena - Santa Cruz del Comercio (50 km)
Stage 5 - Santa Cruz del Comercio - Loja (37 km)

Ik ben ingeschreven, de WERS wedstrijden en geplande trailmarathons passen mooi in het trainingsprogramma voor deze ultratrail.
Martine

22:22 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Trailrunning | Permalink | Commentaren (1) | Tags: al andalus ultra trail 2009 |  Facebook |

18-11-08

ReSkin

cover_reskin_ital_liggenda4
Ondanks onze ondertussen gekende voetverzorgingsmethode om blaren te voorkomen neem ik toch nog steeds second-skin mee op meerdaagse races.  Soms gewoon preventief zodra ik maar iets van ongemak voel, soms omdat het na 3 dagen onvermijdelijk is om toch ergens een blaar te hebben of  voor alle  andere mogelijke plaatsen dan mijn voeten.  Tot op heden gebruikte ik steeds Compeed want andere merken van gelijkaardige klevers bleven totaal niet kleven,  waren te dun, hadden een slechte "pasvorm",...  Tot ik 2 weken geleden  naar mijn sportwinkel Compeed ging kopen en ze me  ReSkin voorstelden in plaats van Compeed. De winkel bediende kon me overtuigen met enkele argumenten gezien het een totaal ander concept is dan de klassieke second-skin.   Nieuwsgierig als ik ben nam  ik maar een doosje mee...en nu twee weken later ben ik meer dan overtuigd van dit vrij nieuwe produkt nadat ik het  alle verschillende  keren heb uitgeprobeerd.

ReSkin werd in 2005 bedacht door BioRacer nadat  verschillende wielerrenners na een meerdaagse wedstrijd in extreme weersomstandigheden last hadden van brandwonden, blaren en zweren op hun achterste.  Een zeem kon dit niet verhelpen gezien dit enkel dient om de druk op te vangen en niet om wrijivng tegen te gaan.

En zo bedacht BioRacer een Lycra klevende coating  die de wrijving moest verplaatsen van de huid naar de coating. 


Wat maakt Reskin dan zoveel beter en gebruiksvriendelijker ?
- de klever is bi-elastisch wat betekent dat hij rekbaar is in alle richtingen.  Dit geeft als resultaat dat de klever perfect aansluit op je lichaam en je dus nergens meer van die vervelende plooien hebt.
- de klever  is ademend en huidvriendelijk
- de klever blijft mooi kleven maar  is toch gemakkelijk en pijnloos te verwijderen
- de pleister  blijft  niet in je kous kleven zoals Compeed (ik heb nog steeds sokken waar  er  stukken Compeed in hangen...)
- de klevers zijn meerdere keren bruikbaar.  Hier was ik heel kritisch over...maar inderdaad.  Na het sporten trok  ik de klever zonder  pijn en  problemen  van mijn  huid, kon hem op de binnenkant van het doosje kleven of op de  badkamerwand en de volgende dag kon ik hem weer perfect aanbrengen.  Zelfs nadat ik hem had gespoeld onder de  douche.
- je kunt verschillende maten en vormen kopen,  zo heb je de bike patch tegen zadelpijn,  de feet patch,  heel patch, horse riding patch, niple and breast patch maar eveneens een allround patch.   Deze kun je zelf in de gewenste maat en vorm knippen.  Wat onmogelijk is bij de klassieke second-skin gezien de rand van een andere materie is.
- Deze alleround patch lijkt me ook interessant om te gebruiken om o.a. wrijving in je rug tegen te gaan van o.a. je rugzak of het kayakstoeltje.

Nadelen ?  Op het eerste zicht de prijs ( 6,95 eur per  4 voor de feet patch) ...maar als je weet dat de pleisters herbruikbaar zijn dan is het veel goedkoper dan alle andere merken. 

In Portugal tijdens de XPD race zullen we ze in elk geval langtijdig en in  extreme omstandigheden kunnen uittesten. Zowel tijdens het  lopen,  kayakken, fietsen, skaten en alle andere uitdagingen die we voorgeschoteld zullen krijgen.  Dan komen we in het rijtje te staan met Bart Wellens, Nick Nuyens, Frederik van Lierde die ze  ook vol enthousiasme gebruiken.

Meer over Reskin kun je lezen op hun website

 

11:20 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

16-11-08

Wie hoog mikt kan diep vallen...

Gisteren was het Belgisch Kampioenschap mountainbike oriëntatie... een belangrijke dag voor mij, want deze wedstrijd stond met een dikke rode stift omcirkeld in mijn agenda. Als je nog nooit buiten de top 3 van een MTBO geëindigd bent, en allebei de wedstrijden van 2008 met ongeveer 10 minuten voorsprong hebt gewonnen, mag je toch een hoge trede op het podium ambiëren, niet?

Viel dat even tegen, zeg...

Het begon vrijdagavond al, toen mijn 5-jarige neefje plots met een acute oorontsteking te maken kreeg. Nu ben ik niet snel ziek, maar een erg stressvolle werkweek en drie dagen congres in Bonn, Duitsland hadden blijkbaar hun sporen nagelaten. Gevolg: vrijdagavond kreeg ik lichte keelpijn, en een paar uur later kon ik nog amper slikken, zo'n pijn deed mijn keel. Zaterdagmorgen meteen naar de apotheker voor orophar en strepsils, en maar met een plat gevoel naar Halen (bij Diest) afgezakt, waar het BK MTBO doorging. Het dorpje Halen is maar een zakdoek groot, maar ik heb alle hoeken van de zakdoek gezien, inlcusief de kanten boordjes en zelfs de achterkant. Oorzaak: ik vond hondenschool Lupus niet, de locatie waar ik me moest aanmelden en inschrijven. Omdat het een BK was, had iedereen een verplichte starttijd (mijne was 10:39u), maar omdat ik heel Halen van voor naar achter heb doorkruist, verscheen ik 9 minuten te laat, hypergestressd en totaal ongeconcentreerd aan de start. Ik moest meteen vertrekken, en door die combinatie van factoren...

reed ik aan de eerste kruising, na 100m wedstrijd, links de kaart af ipv naar rechts richting CP1. Gevolg was dat ik al meteen op de eerste CP meer dan 5 minuten heb laten liggen op mijn naaste concurrenten, en gelijk mijn BK naar de maan geholpen had. Even spookte er door mijn hoofd om maar terug naar de auto te rijden en naar huis te gaan,maar ik kon er alvast wel een goede training van maken. Het duurde wel tot CP5 eer ik mijn ritme gevonden had, maar vanaf dan ging het weer erg vlot, en voelde ik de kracht in mijn benen terugkomen.

Toen ik echter naar CP10 weer een stomme fout maakte, heb ik het hoofd een beetje laten hangen, en heb ik gewoon de race uitgereden. Eindresultaat... niet geklasseerd !!!???!!! WATTE ?????????

Ben ik toch zeker niet in al mijn haast, en door een gebrek aan concentratie, vergeten de laatste post, CP14, af te prikken, op 250m van de finish !!! Je kon die niet missen, er is geen enkele andere route mogelijk tussen CP13 en de finish (of je moest met de fiets op de schouder door een patattenveld ploegen)... Gewoon vergeten, niet opgelet, en er gewoon langsgereden... Stomme idioot die ik ben !!! Anders had ik zeker derde geweest, zelfs met mijn beginstommiteit. Ook de tweede plaats was zeker niet onmogelijk geweest, al betwijfel ik of ik Wim Peers, de uiteindelijke terechte winnaar, had kunnen bedreigen.

Alweer een dure les geleerd, motivatie en concentratie zijn essentieel in dit soort oriëntatiewedstrijden, bijna even belangrijk als de fysieke kracht. Hopelijk heb ik nu mijn portie ongeluk voor 2008 wel gehad, en schijnt het zonnetje over 2 weken in Portugal. Ik heb dringend nog eens een succeservaring nodig...

Maar ach, terwijl ik dit typ, ligt mijn heerlijke dochtertje Noa in mijn armen te slapen... Hopelijk ben ik voor haar wel een kampioen ! Kwestie van alles in het juiste perspectief te zien, toch?

Roel

10:58 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Adventure race | Permalink | Commentaren (7) |  Facebook |

13-11-08

Laatste trainingsweken

Nog een  kleine drie weken voor de start van de XPD Portugal.  M.a.w. deze week en volgende week zijn nog enkele zware trainingsweken.  Hierbij probeer ik toch tegen de  15 tot 20 uur per week te trainen.  Niet  altijd gemakkelijk in combinatie met mijn  gezin en werk.  Maar gelukkig heeft mijn vrouw alle begrip voor de extra trainingsuren en is het vrij kalm op mijn werk.  De motivatie is er absoluut,  dus het  slechte weer en de  korte dagen zijn absoluut geen rem op mijn trainingen.  En gelukkig heb ik mijn vaste trainingsmaat Nico die heel wat uren mee traint.  De focus ligt  vooral op quantiteit en niet  op intensiteit.

Na het BK van 2 weken geleden heb ik 3 dagen actieve rust genomen, m.a.w. een zwemtraining en eventjes loslopen was het enige die op het  programma stond.   Daarna ben ik er  weer volop tegen aan gevlogen.  Een overzichtje :

Donderdag 6/11 : 2 u spinning ( 1 u souplesse, 1 u kracht)
Vrijdag : 1 u lopen  (Z1) - 40 min zwemmen
Zaterdag : 1u30min lopen (Z1)
Zondag : 4 u MTB in Ardennen (parcours verkenning Malheur Raid XL)
Maandag : 1u30 min lopen (Z2-3 + heuvels) + 1u30min zwemmen
Dinsdag : 3 u MTB
Woensdag : 1 u lopen (Z1) - 1 u spinning - 30 min lopen (heuveltraining)
Donderdag : 45 min zwemmen
Vrijdag : 1 u lopen (interval) - 40 min zwemmen
Zaterdag : 1u skaten - 1 u lopen (Z1) - 1 u kayak
Zondag : meelopen marathon Kasterlee (Z1, m.a.w. rond de 4 u)

De 2 weken voor het BK heeft Ingrid mijn voedingsschema eens kritisch gevolgd en blijkbaar eet  ik te weinig...alhoewel mijn collega's het  omgekeerde denken.  Dus deze week en komende weken let ik er aandachtig op of ik voldoende koolhydraten eet, extra aardappelen en altijd een pak rijstwafels op mijn bureau en 's avonds een lekkere bananen milkshake gemengd met Herbalife-shake.

De voetjes krijgen eveneens extra aandacht deze weken, met andere woorden de citroen-karité boter kuur is volop bezig.

Wim

 

10:20 Gepost door Belgium Adventure Race Team in XPD Portugal | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

11-11-08

Dorset Trail marathon

Ik heb er al eerder over geschreven. Endurancelife, een outdoor organisatie die prachtige evenementen organiseert in Engeland. Van Adventure races, trail marathons, fiets orientaties tot off the road triathlons. Er is nu ook een 2daagse mountain marathon aan het programma toegevoegd.
Afgelopen weekend heb ik de eerste trail marathon van de 7 gelopen. Een van adembenemende schoonheid. In de regio Dorset was het zwoegen in de modder, maar ook genieten op de prachtige kliffen al lopend over de single tracks, door de grasvelden, klimmend en dalend.
Het hele verslag is hier te lezen.
Als je het komend jaar in Engeland bent is het zeker de moeite waard om even de site te checken of er een event in de buurt is.
Martine

14:21 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Trailrunning | Permalink | Commentaren (0) | Tags: endurance life |  Facebook |

09-11-08

materiaal test : TNT

 

UST_NT9

Enkele weken geleden heb ik een nieuwe MTB gekocht.  Zoals reeds geschreven is het grootste kenmerk van deze fiets de Rohloff naaf die een klassiek versnellingssysteem vervangt.   Een ander kenmerk van deze fiets zijn de ijzersterke keramische  UST (Universal Standard Tubeless) velgen en de TNT (Tube No Tube) banden.  Tot op heden was de grote drempel om over te schakelen naar tubeless de veel zwaardere banden.  Maar TNT  rekent definitief af met risico’s en nadelen die gelden voor zowel No Tube, Tubeless als buitenband + binnenband combinaties en behoudt alle voordelen van tubeless en lagedruk rijden.

Na de montage van de TNT band dient de band opblazen te worden met een GEAX PIT STOP patroon, deze latex sealant zal de band preventief beschermen tegen lekrijden.
De hielen van een TNT band zijn dezelfde als van een tubeless band, dit zorgt ervoor dat deze in tegenstelling met gewone buitenbanden met een No Tube systeem bij lage druk niet losklikken!


De voor- en nadelen van lage druk
Rijden met lage druk heeft als voordeel dat op ruw terrein de rijweerstand sterk teruggedrongen wordt, tevens verbetert de controle, grip en tractie. Dit komt doordat de band zich beter rond de ondergrond plooit en minder stuitert. Het is echter niet zo dat een mountainbikeband sowieso voor lage druk geschikt is! De kwetsbare zijflanken kunnen openscheuren of lekgestoten worden, het loopvlak is doorgaans veel te stug, om de vorm van de ondergrond aan te nemen, het karkas in combinatie met het rubber vreten gewoon energie als men op verharde stukken komt…


TNT hoe werkt het?
Om de voordelen van lage druk optimaal te benutten zonder dat de rolweerstand toeneemt, maakt Geax gebruik van een 120 TPI karkas (een Michelin Axial pro raceband bijvoorbeeld heeft met 127 TPI nagenoeg hetzelfde karkas als een TNT mountainbikeband!). Ook de dikte van de rubberlaag ter hoogte van het loopvlak is minimaal om de rolweerstand tot een minimum te beperken. De rolweerstand van een TNT band is maar liefst 15 Watt per band lager dan hetzelfde profiel in tubeless, terwijl het gewicht gemiddeld 120 gram per band lager ligt!!! Bovendien is het karkas net zoals bij alle Geax high performance banden het een Tuned Spring Rate phase 3.1 karkas, dit houdt in dat de hoek van de vezels zo bepaald is dat de band comfort biedt zonder tegen de velg gedrukt te worden, de veerweg van de band is met andere woorden “progressief”. Hierdoor wordt tevens de velg beschermd tegen de risico’s van lage druk.
Om het dunne loopvlak te beschermen tegen lekrijden zonder dat de rolweerstand onnodig toeneemt, wordt dezelfde PRB laag gebruikt die terug te vinden is in de befaamde OPEN EVO CX racebanden. Daarnaast wordt na de montage van de TNT band, de band opgeblazen met een GEAX PIT STOP patroon, deze latex sealant zal de band preventief beschermen tegen lekrijden. Dit is quasi hetzelfde systeem (alleen lichter dankzij latex in schuimvorm) als het “No Tube” systeem waarvan de initialen in de afkorting van TNT terug te vinden zijn.
Een groot verschil met No Tube systemen, waarbij een vouwband op een tubeless (gemaakte) velg gelegd wordt en luchtdicht gemaakt wordt met latex, zijn de hielen van de band. De hielen van een TNT band zijn dezelfde als van een tubeless band. Dit zorgt ervoor dat deze in tegenstelling met gewone buitenbanden met een No Tube systeem bij lage druk niet losklikken! Bovendien zit er geen latex onder deze hieldraden wat het risico op losklikken nogmaals beperkt.
Last but not least hebben TNT banden versterkte flanken en een rubber compound dat speciaal ontwikkeld werd om openscheuren van de flanken te voorkomen. Naast bijkomende bescherming zorgt het extra weefsel in de flanken voor een ongeëvenaarde stabiliteit van de band bij lage druk. De band klapt in tegenstelling met alle andere banden niet dubbel bij lage druk en gaat niet uit zijn logementen. De stuurcontrole en het rendement tijdens het klimmen nemen dankzij deze eigenschap eveneens enorm toe. Tot slot zorgt het feit dat de versteviging enkel in de zijkanten aanwezig is ervoor dat er geen hypotheek gelegd wordt op de rolweerstand van de band.

Compabiliteit
>Tubeless velg + TNT band + GEAX Pit Stop sealant: geschikt
>Tubeless velg + TNT band + binnenband: geschikt
>Normale velg + TNT band + GEAX Pit Stop sealant: ONGESCHIKT!
>Normale velg + TNT band + binnenband: geschikt

Ik heb er nu reeds al een 1000 km met gereden en nog steeds niet lek gereden.  Eveneens heb ik al de voordelen van lagedruk rijden goed ondervodnen tijdens het modderig parcours tijdens de NAAC en het zandering parcorus enkele weken geleden tijdens de  groepstraining.

Toen ik mijn nieuwe fiets had, had ik het moeilijk om afscheid te nemen van mijn oude fiets.  Maar met de combinatie van Rohloff , TNT  en  het veel lichter frame ben ik na enkele weken reeds mijn oude fiets volledig vergeten.

09:45 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

07-11-08

materiaal test : Rainmates

Martine had enkele weken geleden reeds een artikltje geschreven over de Rainmates.  Vorig weekend hebben Nico en ik ze  ook kunnen testen tijdens de Nike ACG Adventure Challenge in de Ardennen.  We hebben voorlopig enkel de  bovenbenen getest maar dit alleen al gaf extra luxe zonder dat je er enige hinder van had.  Al van bij de start had ik mijn Rainmates aan gezien het weer er er heel slecht uit zag.  De eerste etappe was een MTB traject waarbij ik nauwelijks merkte dat ik deze Rainmates aan had, ze geven in elk geval geen beperking in bewegingsvrijheid  tijdens het  fietsen.  Daarna was een oriëntatieloop van 19 km aan de beurt.  Deze liet ons heel wat kilometers klimmen en dalen,  inclusief enkele off-road stukken.  Net als bij het fietsen had ik geen enkele hinder van deze Rainmates rond mijn benen.  Integendeel,  toen we een off-road afdaling deden door  braamstruiken gaf het  extra bescherming.  Vanaf de vooravond begon het te regenen en zelfs wat smeltende sneeuw viel uit de lucht.  Het was heel aangenaam te merken dat de bovenbenen lekker  droog bleven en dus ook lekker warm.   Door de vele modder was het ook interessant om te weten dat er  onder de Rainmates toch  nog een droog en proper stuk textiel was...vooral om je handen af te dorgen en te kuisen wanneer je coördinaten moet uitzetten.   Ik wou ze ook uittesten tijdens het  kayakken, vooral tegen het  water dat  voortdurend van je paddel neervalt maar we werden verwend door de organisatie met een spatzeil.  Ik heb ze wel aangehouden en hier ondervond ik wel wat last van de sluitingsgesp die zich achteraan je rug bevond en die voortdurend in je rug stak...maar achteraf bleek dat ze gemakkelijk opzij kan geschoven worden.  Dus er voortaan gewoon op letten dat de sluiting mooi langs  de zijkant zit.

Mijn besluit staat vast...ik doe ze zeker mee naar Portugal.

 

08:54 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

04-11-08

G4 Challenge selectie Nederland

n13369295221_815797_1080
Gestimuleerd door Wim had ik mij ingeschreven voor de Nederlandse Selectie van de G4 Challenge  landrover. Dat ik mocht komen was al een verrassing en afgelopen weekend was het zover.
Na een dag sporten en spelen op zaterdag mocht ik door naar de finale. Ik ben niet bij de laatste 2 geeindigd maar kijk terug op een geweldig weekend. De kandidaten die door zijn gaan Nederland goed vertegenwoordigen. Maar liefs 2 adventure racers, Monique en Elwin. Wat mij betreft een goed koppel om Nederland te vertegenwoordigen tijdens de echte race. Maar die strijd moeten zijn nog gaan leveren in Engeland.
Mijn verslag is te lezen op runtodream.
Martine

14:32 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Land Rover G4 | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

03-11-08

Nabeschouwingen Nike ACG Adventure Challenge

058305

Gisteren hebben Nico en ik de Belgische titel binnengehaald tijdens de  Nike ACG Adventure Challenge,  een 30 uren adventure race in de omgeving van Malmedy.   Uiteraard hadden wij stille ambities voor een podiumplaats,  zowel voor de Belgische titel als voor het  overall klassement waar we  derde eindigden na DART Merrel  en het immer sterke Salomon team.  Maar de hoofddoel van deze  wedstrijd was nog een laatste doorgedreven training naar  de XPD Portugal race toe.  Zowel een test om te zien hoe het met de conditie is gesteld maar ook het testen van wat nieuw en aangepast materiaal (Rainmates, Rohloff, TNT, Herbalife,…) waarover ik één der komende dagen zeker wat  meer zal neerpennen.

 Er zullen  zeker en vast nog verschillende  gedetailleerde wedstrijdverslagen volgen van andere teams, daarom zal ik me beperken tot een kort  overzichtje.  Maar in elk geval was het een schitterende wedstrijd,  een wedstrijd zoals een adventure race hoort te zijn.  De organisatie was perfect : super  enthousiaste en vriendelijke medewerkers, goede bevoorrading (thee, bananen, soep) ondanks dat er enkel maar water was beloofd, een  leuke T-shirt als souvenir en niet zomaar een T-shirt waarvan ik er  al 100 liggen heb om mijn fiets te kuisen,….  En uiteraard inhoudelijk was de wedstrijd ook top : lekker lange etappes maar toch met voldoende afwisseling, mooi uitgezochte cp’s waarbij de route tussen de cp’s de uitdaging was en niet  het  zoeken van de cp’s ter plaatse, mooie en uitdagende  omgeving,…. 

 

De zaterdag ochtend zijn we  gestart met een korte MTB etappe van 4 km om het deelnemersveld te spreiden waarna één van mijn mooiste oriëntatielopen ooit  op het programma stond.  Een 19 km lang parcours met slechts enkele cp’s maar zo mooi verspreid  op de verschillende heuveltoppen langs de verschillende valleitjes rond de Warche.  Een tocht om “u” tegen te zeggen, zowel fysisch als technisch.  Daarna volgden in de komende 24 uur nog 4 MTB etappes van elk ongeveer 40 km en 2 nachtelijke oriëntatietochten van 10 en 22 km en mochten we de super mooie Amblève afvaren over 24 km net als het  meer van Bütgenbach.   Een mini via-ferrata stond er ook nog op het  programma  bij zonsondergang.  Helaas een veel te vroege zonsondergang…het was absoluut geen luxe om een race te doen waarbij het langer donker is als licht !  Op een bepaald moment dacht ik dat het al middernacht was en het was nog maar 20:30 u. 

 

Wel was ik verwonderd dat er 14 teams hebben opgegeven, dit is bijna 50 %.  En dit al voor het  midden van de race.  Zo zie je dat een AR meer is dan alleen maar een fysische inspanning en dat heel wat andere factoren ook bepalend zijn voor het al dan niet slagen van een race.  Het 40-30-20-10 regeltje was hierbij weer mooi van toepassing.  Een AR eindigen is 40 % conditie, 30 % mentale weerbaarheid, 20 % navigatie, 10 % materiaal (inclusief voeding).  Zo zag je dat fysisch sterke teams hebben moeten opgegeven en dat  bepaalde minder fysische sterke teams de eindstreep haalden met de  glimlach. 

 

Het weer (alhoewel het kon veel erger..) was uiteraard een belangrijke reden van opgave.  Hierbij is conditie dan niet belangrijk maar wel mentale weerbaarheid en het  juiste materiaal.  

 

Blessures waren  een andere  reden.   Maar in hoeverre laat  je een blessure bepalen om te stoppen ?  Worden blessure soms niet misbruikt als reden van opgave ?  Ik heb onderweg ook krampen gehad maar dit gaat wel over wanneer je juist en voldoende drinkt en eet, Nico heeft ook in  het begin van de race een rots lelijk afgegleden met als gevolg een 10 centimeter lange snijwonde op zijn kont met alle mogelijke kleuren er rond in een straal van 5 cm.  En daarmee moest hij nog uren in een kayak zitten en zijn fietszadel de baas zijn.  Uiteraard is een adventure race het niet (voor iedereen en altijd) waard om nog weken of maanden  lang met een blessure te  blijven sukkelen…maar toch.

 

Ook degelijke kledij en materiaal kunnen opgeven  vermijden.  En het gaat hier niet altijd om peperdure fietsen of “high tech” mateiraal. Kleine dingen kunnen ook al veel helpen : kaarten plastificeren, watervaste stiftjes, reserve kledij  maar dan wel waterdicht verpakt,  voldoende  eten en drinken, een simpel buff-sjaaltje,…

En i.v.m. navigatie is het heel simpel : "it doesn't make sense to go fast if you go wrong".

Zoals eerder al geschreven :  “een adventure race is een metafoor voor de levensloop van de mensheid in geconcentreerde vorm. Het is de strijd met jezelf én de elementen, die een adventure race tot een fantastische sport maakt.”

14:47 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Adventure race | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |