25-03-09

Oriëntatie tips

093
Het ziet er naar uit dat veel nieuwe teams zullen mee doen aan de Short track van de Malheur Raid XL.  Ik krijg geregeld telefoontjes met de vraag of ze dit wel zullen aankunnen.  Dit is uiteraard moeilijk in te schatten, maar als het in het "kopke "goed zit, en de benen gemakkelijk een halve marathon aankunnen nadat je een 50 km gefietst hebt moet het wel lukken.  Maar ze  hebben niet alleen schrik van de afstand of de tijdsduur, maar ook van het "oriënteren".  Daarom overweeg ik om net als 2 jaar geleden nog eens een workshop oriëntatie te organiseren.   Maar in afwachting post ik graag al enkele "tips & trics" om het noorden niet te verliezen.

  1. Het begint met het juist uitzetten van de coördinaten.  Een klassieke fout is het  uitzetten in het  misse kwadrant.  M.a.w., altijd het kwadrant eens nakijken.  En als je ergens hopeloos aan het zoeken bent naar een knijper...herinner je dan deze klassieke fout en de knijper is misschien 1 km verder te zoeken.   Daarom,  indien je de coördianaten niet mee krijgt, noteer ze zelf ergens op papier.  Het kan je een hoop ellende besparen.
  2. Neem de tijd om de meest economische route te kiezen.  Deze is niet altijd de  korste weg...hou rekening met obstakels, hoogtelijinen, terrein,...  Eveneens met het aantal "kruispunten"... een omweg maar over maar één of  twee duidelijke wegen zonder  al te veel splitsingen is meestal sneller dan een kortere weg maar over veel single tracks met veel splitsingen.   Stoppen om kaart te lezen vraagt veel tijd. Zeker met de fiets ! 
  3. Gebruik misbepalingen...m.a.w. als je een route afloopt of fietst,  bekijk duidelijke punten om te  herkennen of je  niet te ver bent.    Het is soms zelfs interessanter om tot dit punt te gaan en 100 m terug te stappen dan over 1 km voor het punt te beginnen zoeken naar de cp.
  4. Plooi de kaart zo klein mogelijk en hou je vinger steeds op de huidige positie.
  5. Herken voortdurend op kaart wat je in het echt ziet en zoek steeds wat je ziet op kaart in het echt.
  6. Een kaart is meer dan alleen maar wegen...wegen zijn soms minst vertrouwbaar.  Een bospad kan snel verdwijnen en nieuwe boswegen komen vlug bij.  Kijk dus ook naar hoogtelijnen, waterlopen, overgangen van bos/weide/akker, beplanting,... deze gegevens zijn veel constanter.
  7. Wees niet slimmer dan de kaart en wees heel kritisch.  Geef je fouten tijdig toe.  Iedereen loopt wel eens mis...maar de kunst is om tijdig te herkennen dat je mis aan het lopen bent.
  8. Controleer voortdurend de richting a.d.h.v. je kompas...zeker in een moeilijke omgeving.  Dan weet je ten minste 100 % zeker dat je toch in de goede richting gaat, zelfs ben je op het  verkeerde pad.
  9. Ken je aantal passen over 100 m en gebruik dit !  Als je paden verlaat hou er rekening mee dat je snelheid drastisch vermindert en een kilometer lang kan duren.
  10. Fouten worden vooral gemaakt wanneer je vermoeid bent...en kaart lezen is ook vermoeiend.  Dus wissel geregeld van kaartlezer... zo kan een betere fietser kaartlezen tijdens het fietsen,  en een betere  loper tijdens het lopen.
  11. Oefenen, oefenen, oefenen,...

En onthou vooral "it doesn't make sense to go fast, if you go wrong".

Wim

 

04:45 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Training | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.