02-06-11

JVC goes Tasmanie; De JVC Picsio GC-WP10 camera

23:53 Gepost door Belgium Adventure Race Team in ARWC 2011, Gear | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

21-12-10

Compressiekousen, een hype of zinvol?

De hardloper met compressiekousen is ondertussen al helemaal ingeburgerd. Liep je 2 jaar geleden nog als een van de weinige met die kousen en keek iedereen je bevreemd aan. Nu val je bijna op als je ze niet aan hebt.
En dat terwijl er nog steeds niet heel veel onderzoeken verschenen zijn of het nu zinvol is of niet.
Reden voor The Running Times een artikel te wijden aan dit fenomeen.
De moeite waard om te lezen. Dat kun je hier doen.
De laatste studie die men deze zomer heeft gedaan laat zien dat er tijdens het hardlopen geen enkele aanwijzing is dat de kousen iets doen.
Deze studie heeft alleen onderzoek gedaan naar het hardlopen met de compressiekousen, niet naar herstel.
Er zijn nog wat kleine studies gedaan waar men een lichte verbetering zag tijdens het hardlopen.
Wat opvallend was in deze laatste studie is dat lopers die denken dat ze beter gaan lopen door de kousen dat ook deden.
Kortom, ook dit lijkt tussen de oren te zitten.
De studies die gedaan zijn mbt herstel zijn optimistischer. Dus de kousen aan na een inspanning. Daar is wel degelijk een verschil te zien. Het zou minder spierpijn geven en een sneller herstel.
Het hele artikel van The Running Times kun je hier lezen. Er staan veel links in naar de onderzoeken die tot zover gedaan zijn.
Persoonlijk draag ik de kousen na een grote inspanning, gewoon omdat ze comfortabel zitten.
Tijdens een loop draag ik ze eigenlijk nooit. Simpelweg omdat ik het geen gezicht vind.
Bij een blessure wil ik een uitzondering maken, of onder een lange tight.
Eerder heb ik een blog geschreven over de kousen die ik getest heb, dat kun je hier lezen.
Een blog over een onderzoek mbt compressiekousen en militairen kun je hier lezen.

21:31 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear, Medisch | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

20-09-10

Contour Gps Camera

Gadgets zijn leuk. Veel sporters gebruiken daarom ook een camera om tijdens een loop of op de fiets mooie plaatjes te maken of filmpjes te maken.
Ik heb ook vaak een camera in mijn rugzak, vooral bij trail of berg lopen.
Het is leuk om anderen te laten genieten van loopjes waar jezelf van geniet.
Contour is een merk die twee hele leuke camera's op de markt heeft gebracht.
Een filmcamera die je niet alleen in je hand kunt houden maar bv ook op je helm kunt monteren.
Een camera die gemaakt is voor actie. Oa fietsers, hardlopers en skiërs zijn de doelgroepen, sporters dus.
Contour heeft een hele community aan de camera's verbonden. On line kun je filmpjes delen.
Het leuke is dat er in de nieuwe camera (ContourGps) een gps is gebouwd. Dus als je je filmpje bekijkt online, zie je precies waar je bent geweest, online video mapping dus.
Je ziet gelijk je snelheid en deelt de mooie plaatjes. Erg leuk.
De eerdere camera, de Contour HD camera had al een prijs gewonnen maar deze, de ContourGps zou dit voorbeeld zomaar kunnen volgen.
Het zou toch leuk zijn als wij zo`n camera op een helm hebben als we tijdens het WK adventure Racen in Tasmanië aan het zwerven zijn!!
Hier zie je een voorbeeld van een filmpje on line met video mapping.
Verdere info over contour vindt je hier. Je kunt er uiteraard ook foto's mee maken!
Hij moet 350 Dollar gaan kosten. De ContourHd kost 250 dollar.

23:10 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

05-09-09

Toverhesjes

In Frankrijk had Roel en heel vaag verhaal over Nederlandse toverhesjes. Wij begrepen er niets van en Roel eindigde dan ook met `ja , je moet het zelf maar lezen`.
Na een artikel in de Telegraaf is het mij ineens duidelijk. Ik zeg, geef Team Malheur 4 van die hesjes tijdens de AR wereldkampioenschap!

Twee Nederlandse broers hebben een opmerkelijk voorcontract binnengesleept met Panathinaikos, de Griekse voetbalclub van trainer Henk ten Cate. De Atheense topclub mag tien dagen lang gebruikmaken van hun mysterieuze ’toverhesjes’, die voor meer lichamelijke balans en uithoudingsvermogen zouden zorgen.

De effecten van het textielproduct lijken te mooi om waar te zijn. Tal van internationale topsporters hebben het de afgelopen maanden getest. De resultaten zijn verbluffend, aldus de broers.

Het hesje bevat volgens de beschrijving mineralen die infrarood uit het zonlicht filteren en doorstralen naar het lichaam. Door de vibrerende en roterende effecten van deze straling zou de bloedmicrocirculatie worden gestimuleerd, wat tot een betere opname van zuurstof en snellere afvoer van melkzuren en andere afvalstoffen leidt. Daardoor blijft het lichaam beter in balans en kan de sporter langer zijn niveau vasthouden en na de prestatie ook sneller herstellen, aldus de productbeschrijving.

Wetenschappelijk is het product nog niet onderzocht. „Maar de statistieken van de topsporters spreken voor zich. Wielrenner Samuel Sanchez werd twee keer dertig minuten fietsend bergopwaarts gestuurd. Zonder hesje reed hij 8,5 kilometer, met hesje 9,5. Zo zouden er meer voorbeeld zijn, ook van geblesseerde sporters die dankzij het hesje minder pijnklachten hebben.

Fysiotherapeut van de Nederlandse Handbalbond Maarten Groeneveld heeft het hesje getest en beaamt dat het werkt. „Het is bizar. Als je dit probeert uit te leggen, staan mensen je aan te kijken alsof je niet goed bij je hoofd bent, tot ze het resultaat zien. Ik weet niet hoe het werkt, maar wel dát het werkt. Ik heb allerlei testjes gedaan bij handballers. Ze springen gewoon hoger. Ik ben erg benieuwd wat dit gaat doen in de sportwereld. Wanneer het eerste wereldrecord sneuvelt.”

Het volledige artikel in De Telegraaf, lees je hier.
Martine

14:10 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

09-06-09

Trail Leader Pro Horloge

Terwijl Garmin de nieuwe versie 305/405 op de markt heeft gebracht is mijn oog meer gericht geweest op het nieuwe horloge van het voor Nederland/Belgie onbekende merk Tech4O.
In Amerika is namelijk het Trail Leader Pro horloge uit. De verhalen van hardlopers zijn erg positief en ik was dan ook erg benieuwd naar dit horloge.
Vrijdag is hij in Nederland gearriveerd en deze week mag ik hem uit gaan proberen.
Waarom is dit horloge interessant? Omdat hij alles heeft en met een gewone batterij werkt. Dus hoe lang je ook sport er zijn geen problemen met een lege accu.
Hij heeft geen gps maar ook geen footpod. Hij werkt met een accelerometer in het horloge. Deze schijnt erg precies te zijn.  Hieronder een kort overzicht wat voor functies er op de Trail Leader Pro zitten.
De prijs is 189 Euro. Bevindingen gaan volgen.

  • Highly Accurate Accelerometer-based Exercise Mode
       (speed, distance, calories, steps, pace measurement)
  • Time
  • Weather Forecast
  • Alarm
  • Chronograpg
  • Count Down Timer
  • Pacer
  • Temperature
  • Altimeter
  • Barometer
  • Digital Compass
  • 2.4GHz Heart Rate Measurement
  • PC Link Capability

12:44 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (2) | Tags: trail leader pro watch |  Facebook |

29-05-09

Atak II broek van Axisgear

Atak II broek van Axisgear

Het Canadese sportmerk Axisgear is een merk wat gespecialiseerd is in outdoor kleding. En dan met name in adventure race kleding. Dat is een ruim begrip want dan heb je gelijk een aantal sporten zoals hardlopen en mtb-en.
Zij hebben in hun collectie een oriëntatie broek zoals het zo mooi heet. De laatste maanden heb ik deze broek onder verschillende omstandigheden aangehad.
De Atak II broek is er in 2 versies, de 3/kwart broek en de lange broek. Kleur; zwart met grijs.
Het is gemaakt van Ottoman Nylon aan de voorkant. (Het stofje wat in veel afritsbroeken zit) De binnenkant, achterkant van de knieën en het kruis is een andere stof die minuscule gaatjes heeft en wat steviger is. Dit is het grijze deel. De achterkant is een dunne ,zachte en gladde stof. De broek is zo gemaakt dat de zwakke plekken versterkt zijn en dat is slim.
Er zit een elastische band om de middel die met een clipje strakker of losser gezet kan worden. De achterkant heeft 1 kontzak met een rits. De zijkanten van de pijpen heeft een rits.
De broek is gemaakt van een ultralichte stof en is ademend. Zover hoe de broek is opgebouwd. 
Nu de praktijk. De Atak is inderdaad erg licht en zodra je hem aantrekt voelt het gelijk lekker. Het zit niet strak maar ook niet te wijd. Met de band kun je hem strakker of losser zetten met een clip in plaats van een knoop los te maken. Ik heb ermee in de regen, wind en zon gelopen/gefietst. De broek is ontzettend snel droog. Dat is echt een groot pluspunt.
In de knieen zit een extra naad zodat je wat meer bewegingsruimte hebt als je iets kruipend of klimmend moet doen.
Eigenlijk zit de broek aangenaam bij iedere sport.
Samenvattend heeft de broek vooral bij het adventure racen veel voordelen. Licht, luchtig, maar ook warm als het moet. Sterk en groot draagcomfort. Erg snel droog en makkelijk aan en uit te trekken. Zaterdag heb ik de Atak II weer aan.
Maar ook voor de hardloper en fietser is deze broek prima. Zo zal deze broek bijvoorbeeld meegaan naar de CCC 98 km ultratrail en op fietsvakantie.
Er is geen aparte dames of mannen broek.
Helaas zijn de broeken niet in Nederland te koop maar wel via internet te bestellen bij Axisgear.
Kosten Atak II pants; 99 Can Dollar (63 Euro)
Kosten Atak 3/4 pants; 64.99 Can Dollar (42 Euro)
Hier zie je de broek lang goed, en hier de 3/4.
Martine

10:41 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

05-05-09

De Boxit

De afgelopen periode heb ik met meerdere sporten en met name met adventure racen de Boxit uitgeprobeerd. Een behuizing voor je telefoon. Maar niet zomaar een behuizing, hij is gelijk waterbestendig.
Maar wat nog veel belangrijker is, hij is in de behuizing ook bruikbaar. Je kunt dus gewoon bellen of gebeld worden zonder dat je de telefoon uit de behuizing hoeft te halen. Er zit namelijk een Goretex Membraam in en het is ademend zodat je geen condensvorming krijgt.
Met het uitproberen kon ik de ander goed verstaan, wel moest ik harder en duidelijker praten maar was daarna wel goed te horen.
Nu neem ik met hardlopen niet vaak de telefoon mee maar wel als ik een trailloop doe. Maar ook gaat er met fietsen en adventure racen altijd een mobiel mee. Vooral bij het laatste is een behuizing geen overbodige luxe. Bij de laatste Malheur training zat de telefoon in de Boxit en sloeg ik om met de kajak. Hij bleek nog kurkdroog te zijn. Maar aangezien ik niet goedgelovig ben heb ik de Boxit met telefoon in een bak met water laten liggen gedurende een uur. En ook hier geen druppel water in de huls. Bijkomend voordeel is dat de boxit blijft drijven en dus ook je telefoon als je in het water stort. Naast het waterbestendige beschermt het ook tegen zand, vuil en schokken bij bv het mountainbiken.
De telefoon erin stoppen is geen probleem maar hem er uit krijgen gaat niet heel soepel. Je zou volgens de dealer het tube oprolsysteem moet hanteren. Maar zelfs dan gaat hij er nog erg stroef uit. Mijn telefoon is vierkant en de Boxit loopt iets smaller naar onderen (de oude modellen Nokia). Een irritant minpuntje.
Verder kun je er accessoires bijkopen om de Boxit te bevestigen aan je arm, op je fiets of om je nek. Persoonlijk heb ik daar niet veel aan, ik stop hem wel in mijn rugzakje. Mijn fietsstuur zit vol en iets aan mijn arm tijdens het lopen is niet ideaal. Maar dat kan wel weer handig zijn voor de watersporter. Ik denk dat er ook wel een gps voor je fiets in past en die kun je dan keurig op je stuur plaatsen. Fietsen met een mobiel op je stuur gaat mij iets te ver.
De Boxit is verkrijgbaar in verschillende maten voor zo goed als alle mobiele telefoons.
Prijs; 29.95 E exclusief accessoires.

22:13 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

01-04-09

Yankz, Sure Lace System

Ik heb al eens eerder geschreven over een elastische veter. Ideaal als je bijvoorbeeld een trail loopt, een triathlon doet of tijdens een adventure race. Salomon heeft de elastische veters in zijn schoen maar veel trialschoenen hebben dat niet.
Yankz is een vetersysteem van elastiek. Het voordeel van dit systeem is dat je zowel aan de bovenkant (de wreef) en de onderkant (de tenen) de veter losser of strakker kunt zetten. Simpelweg door het wat verder in de clip te trekken.
Ondertussen heb ik er een adventure race mee gedaan en dus mee gefietst en gelopen. Erg comfortabel, geen enkele keer hoeven te stoppen toen ik aan de bramenstruiken bleef hangen en waar normaal mijn veter los gaat. Makkelijk met een handeling wat losser te zetten bijvoorbeeld op de fiets en met lopen weer wat strakker.
Bovendien ook prettig voor ultralopers die meer ruimte in de schoen willen maken als de voeten opzetten na vele km`s .
Ze zijn makkelijk in je schoen te rijgen, maar voor de dummy`s is er zelfs een filmpje gemaakt. Je rijgt namelijk van boven naar onder.
Yanks zijn online te bestellen voor 7.50 dollar en er zijn 10 kleuren. Ook verkrijgbaar voor 50 cent meer met reflector. 
Ze zijn ook in NL en Belgie verkrijgbaar. Total running in Hilversum en Step One in Borne verkopen de veters in NL. In Belgie in meerdere sportzaken verkrijgbaar. Adviesprijs 9.95 E

11:04 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (0) | Tags: yankz, sure lace system |  Facebook |

12-03-09

Get out there Magazine

Get Out There is een Canadees outdoor, sport en adventure blad. De maart/april editie is nu behalve in een magazine ook in een gratis online versie te lezen.
Er staat oa een artikel in over het 10 jarig bestaan van adventure race MOMAR
Een overzicht van alle voorjaarsschoenen voor met name trailrunning. De moeite waard om in een vrij moment even on line door te bladeren.
Martine

17:24 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

21-02-09

Drymax sportsokken

Sinds lange tijd draag ik X socks waar ik redelijk tevreden mee was. Sinds een half jaar loop ik op DryMax sokken. Deze Amerikaanse sokken zijn er in vele soorten en maten. Men verkoopt 22 verschillende sokken voor diverse sporten.
Hetgeen Drymax anders maakt dan de meeste sokken is dat je droge voeten houdt, of minder natte voeten krijgt. Dat wil dus ook zeggen dat je minder blaren krijgt omdat vaak de blaren veroorzaakt worden door natte sokken.

Er is een heel technisch verhaal over de sok te vertellen maar als je dat wil weten moet je de site maar even lezen.Waar het mij om gaat is de praktijk. Ik heb oa de trail sok uitgeprobeerd. De Transrockies run was ideaal om uit te proberen. De eerste en tweede dag heb ik op x socks gelopen. Maar door de vele water doorwadingen had ik de tweede dag al 2 blaren, waarvan 1 hele grote. Simpelweg omdat mijn sokken kleddernat waren en er dus wrijving optreedt. De derde dag heb ik de Drymax trail sokken aangedaan en sindsdien nooit meer uitgedaan.Hoe nat mijn sokken ook werden het voelde nooit nat. Het water is door een speciale techniek erg snel uit de sok. Vanaf dag 3 heb ik geen enkele blaar meer gehad. Bovendien zit er in de trailsok een extra rand aan de bovenkant waardoor er minder snel zand en ander los spul in je sok komt en dus nog minder kans op blaren. Ook krijg je geen koude voeten omdat je sok snel droog is. Ik heb de sok aangehad tijdens een 17 uurs adventure race. Wederom waren mijn sokken snel droog nadat ik in een sloot had gestaan.

In de collecite hardloopsokken zijn er 6 soorten verkrijgbaar.Waaronder de maximum protection running, een sok die veel door marathon en ultra lopers gebruikt wordt omdat er een Blister Guard® system  in zit.
Maar ook de gewone hardloop sok is een topper. Het heeft geen naden en ook hier geldt dat de sok snel droog is.  De afgelopen periode heb ik de Drymax Cold weather running sock getest en het resultaat kun je hier lezen.
Buiten het feit dat het een geweldige sok is , is het bovendien nog een hele betaalbare sok. Rond de 10 dollar heb je een drymax sok, dat is nu 7.30 euro.
Malheur Ultrasport Team zal binnenkort te zien zijn in deze sokken want wij denken dat dit de ideale sok is voor adventure racen.
Martine

10:59 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (2) | Tags: drymax socks |  Facebook |

16-02-09

Hilset BikeWorks bouwt weer een mtb voor Malheur Lid

In navolging van Wim heb ik mijzelf ook een kado gegeven.
Het is tijd voor een nieuwe MTB. Waar kun je deze beter laten bouwen dan bij Hilset BikeWorks. Volledig op maat gemaakt met alle onderdelen erop die een mtb nodig heeft om een Adventure Race te overleven. Er zit een Rohloff naaf op, tnt banden en ust velgen.
Verder zit er een speciale nieuwe trapas op met een licht frame. Dit is nieuw en dat betekent dat men niet meer de OEM Rohloff Frame hoeft te gebruiken. (die wat zwaarder zijn). Er zit nu een Scandium Frame op van 1200 gram.
Vrijdag ga ik hem ophalen. Hier alvast een foto van mijn nieuwe aanwinst. Martine

13:53 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (3) | Tags: hilset bikeworks |  Facebook |

12-02-09

Routegids Mountainbike Ardennen

Routegids Mountainbike Ardennen biedt 57 unieke MTB-routes in de Ardennen en de Oostkantons. De routes zijn samengesteld door MTB-specialisten die weten wat de mountainbikeliefhebber wil.

Routegids Mountainbike Ardennen is het vervolg op de Routegids Mountainbike Nederland. Alle routes zijn zodanig geselecteerd dat vanuit één standplaats drie tot zes routes gefietst kunnen worden. De tips voor logeeradressen maken deze gids ideaal voor een actief weekeinde weg. De gids bevat overzichtelijke routekaartjes en -beschrijvingen. Maar ook praktische informatie over startpunt, lengte, hoogteverschillen, vereiste conditie en moeilijkheidsgraad. De routes zijn samengesteld in samenwerking met MTB-specialisten en de redactie van het tijdschrift 'Fiets'.
Routegids Mountainbike Ardennen kost 13,95 € (niet-leden: 14,95 €) en is vanaf half maart verkrijgbaar bij ANWB-winkels, de ANWB-webwinkel en via de boekhandel.
Bron; www.mountainbike.be

Martine

21:27 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

09-12-08

Surviving the extremes- Kenneth Kamler

 

Een boeiend boek die je niet alleen meeneemt op bizarre expedities maar ook een uitgebreide uitleg geeft over het menselijk lichaam in diezelfde bizarre omatandigheden is `Surving the Extremes`.
Kenneth Kamler is een micro-handchirurg die toevallig mee gevraagd wordt als arts op een expeditie naar Peru. Na de eerste expeditie wordt hij steeds meer gevraagd en zo ontwikkelt hij als arts een deskundigheid in situaties die niemand nog heeft.
Zo wordt hij vice president van de Explorers club waar hij een databank van informatie heeft aangelegd over het lichaam en uithoudingsvermogen.
In het boek schrijft hij in aparte hoofdstukken hoe je lichaam reageert op verschillende extreme omstandigheden op het land (hitte, koude, hoogte, de jungle), de zee (onderwater en op het water) en in de ruimte.
Hij schrijft het aan de hand van zijn eigen ervaring of verhalen van anderen die een situatie overleeft hebben of niet.
Het is wel een technisch boek wat betreft het menselijk lichaam. Ik vond het echter erg boeiend. Bijzonder om te lezen wat het lichaam en de geest kunnen om te overleven of waar het te kort schiet en je het niet overleeft

 

11:20 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

18-11-08

ReSkin

cover_reskin_ital_liggenda4
Ondanks onze ondertussen gekende voetverzorgingsmethode om blaren te voorkomen neem ik toch nog steeds second-skin mee op meerdaagse races.  Soms gewoon preventief zodra ik maar iets van ongemak voel, soms omdat het na 3 dagen onvermijdelijk is om toch ergens een blaar te hebben of  voor alle  andere mogelijke plaatsen dan mijn voeten.  Tot op heden gebruikte ik steeds Compeed want andere merken van gelijkaardige klevers bleven totaal niet kleven,  waren te dun, hadden een slechte "pasvorm",...  Tot ik 2 weken geleden  naar mijn sportwinkel Compeed ging kopen en ze me  ReSkin voorstelden in plaats van Compeed. De winkel bediende kon me overtuigen met enkele argumenten gezien het een totaal ander concept is dan de klassieke second-skin.   Nieuwsgierig als ik ben nam  ik maar een doosje mee...en nu twee weken later ben ik meer dan overtuigd van dit vrij nieuwe produkt nadat ik het  alle verschillende  keren heb uitgeprobeerd.

ReSkin werd in 2005 bedacht door BioRacer nadat  verschillende wielerrenners na een meerdaagse wedstrijd in extreme weersomstandigheden last hadden van brandwonden, blaren en zweren op hun achterste.  Een zeem kon dit niet verhelpen gezien dit enkel dient om de druk op te vangen en niet om wrijivng tegen te gaan.

En zo bedacht BioRacer een Lycra klevende coating  die de wrijving moest verplaatsen van de huid naar de coating. 


Wat maakt Reskin dan zoveel beter en gebruiksvriendelijker ?
- de klever is bi-elastisch wat betekent dat hij rekbaar is in alle richtingen.  Dit geeft als resultaat dat de klever perfect aansluit op je lichaam en je dus nergens meer van die vervelende plooien hebt.
- de klever  is ademend en huidvriendelijk
- de klever blijft mooi kleven maar  is toch gemakkelijk en pijnloos te verwijderen
- de pleister  blijft  niet in je kous kleven zoals Compeed (ik heb nog steeds sokken waar  er  stukken Compeed in hangen...)
- de klevers zijn meerdere keren bruikbaar.  Hier was ik heel kritisch over...maar inderdaad.  Na het sporten trok  ik de klever zonder  pijn en  problemen  van mijn  huid, kon hem op de binnenkant van het doosje kleven of op de  badkamerwand en de volgende dag kon ik hem weer perfect aanbrengen.  Zelfs nadat ik hem had gespoeld onder de  douche.
- je kunt verschillende maten en vormen kopen,  zo heb je de bike patch tegen zadelpijn,  de feet patch,  heel patch, horse riding patch, niple and breast patch maar eveneens een allround patch.   Deze kun je zelf in de gewenste maat en vorm knippen.  Wat onmogelijk is bij de klassieke second-skin gezien de rand van een andere materie is.
- Deze alleround patch lijkt me ook interessant om te gebruiken om o.a. wrijving in je rug tegen te gaan van o.a. je rugzak of het kayakstoeltje.

Nadelen ?  Op het eerste zicht de prijs ( 6,95 eur per  4 voor de feet patch) ...maar als je weet dat de pleisters herbruikbaar zijn dan is het veel goedkoper dan alle andere merken. 

In Portugal tijdens de XPD race zullen we ze in elk geval langtijdig en in  extreme omstandigheden kunnen uittesten. Zowel tijdens het  lopen,  kayakken, fietsen, skaten en alle andere uitdagingen die we voorgeschoteld zullen krijgen.  Dan komen we in het rijtje te staan met Bart Wellens, Nick Nuyens, Frederik van Lierde die ze  ook vol enthousiasme gebruiken.

Meer over Reskin kun je lezen op hun website

 

11:20 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

09-11-08

materiaal test : TNT

 

UST_NT9

Enkele weken geleden heb ik een nieuwe MTB gekocht.  Zoals reeds geschreven is het grootste kenmerk van deze fiets de Rohloff naaf die een klassiek versnellingssysteem vervangt.   Een ander kenmerk van deze fiets zijn de ijzersterke keramische  UST (Universal Standard Tubeless) velgen en de TNT (Tube No Tube) banden.  Tot op heden was de grote drempel om over te schakelen naar tubeless de veel zwaardere banden.  Maar TNT  rekent definitief af met risico’s en nadelen die gelden voor zowel No Tube, Tubeless als buitenband + binnenband combinaties en behoudt alle voordelen van tubeless en lagedruk rijden.

Na de montage van de TNT band dient de band opblazen te worden met een GEAX PIT STOP patroon, deze latex sealant zal de band preventief beschermen tegen lekrijden.
De hielen van een TNT band zijn dezelfde als van een tubeless band, dit zorgt ervoor dat deze in tegenstelling met gewone buitenbanden met een No Tube systeem bij lage druk niet losklikken!


De voor- en nadelen van lage druk
Rijden met lage druk heeft als voordeel dat op ruw terrein de rijweerstand sterk teruggedrongen wordt, tevens verbetert de controle, grip en tractie. Dit komt doordat de band zich beter rond de ondergrond plooit en minder stuitert. Het is echter niet zo dat een mountainbikeband sowieso voor lage druk geschikt is! De kwetsbare zijflanken kunnen openscheuren of lekgestoten worden, het loopvlak is doorgaans veel te stug, om de vorm van de ondergrond aan te nemen, het karkas in combinatie met het rubber vreten gewoon energie als men op verharde stukken komt…


TNT hoe werkt het?
Om de voordelen van lage druk optimaal te benutten zonder dat de rolweerstand toeneemt, maakt Geax gebruik van een 120 TPI karkas (een Michelin Axial pro raceband bijvoorbeeld heeft met 127 TPI nagenoeg hetzelfde karkas als een TNT mountainbikeband!). Ook de dikte van de rubberlaag ter hoogte van het loopvlak is minimaal om de rolweerstand tot een minimum te beperken. De rolweerstand van een TNT band is maar liefst 15 Watt per band lager dan hetzelfde profiel in tubeless, terwijl het gewicht gemiddeld 120 gram per band lager ligt!!! Bovendien is het karkas net zoals bij alle Geax high performance banden het een Tuned Spring Rate phase 3.1 karkas, dit houdt in dat de hoek van de vezels zo bepaald is dat de band comfort biedt zonder tegen de velg gedrukt te worden, de veerweg van de band is met andere woorden “progressief”. Hierdoor wordt tevens de velg beschermd tegen de risico’s van lage druk.
Om het dunne loopvlak te beschermen tegen lekrijden zonder dat de rolweerstand onnodig toeneemt, wordt dezelfde PRB laag gebruikt die terug te vinden is in de befaamde OPEN EVO CX racebanden. Daarnaast wordt na de montage van de TNT band, de band opgeblazen met een GEAX PIT STOP patroon, deze latex sealant zal de band preventief beschermen tegen lekrijden. Dit is quasi hetzelfde systeem (alleen lichter dankzij latex in schuimvorm) als het “No Tube” systeem waarvan de initialen in de afkorting van TNT terug te vinden zijn.
Een groot verschil met No Tube systemen, waarbij een vouwband op een tubeless (gemaakte) velg gelegd wordt en luchtdicht gemaakt wordt met latex, zijn de hielen van de band. De hielen van een TNT band zijn dezelfde als van een tubeless band. Dit zorgt ervoor dat deze in tegenstelling met gewone buitenbanden met een No Tube systeem bij lage druk niet losklikken! Bovendien zit er geen latex onder deze hieldraden wat het risico op losklikken nogmaals beperkt.
Last but not least hebben TNT banden versterkte flanken en een rubber compound dat speciaal ontwikkeld werd om openscheuren van de flanken te voorkomen. Naast bijkomende bescherming zorgt het extra weefsel in de flanken voor een ongeëvenaarde stabiliteit van de band bij lage druk. De band klapt in tegenstelling met alle andere banden niet dubbel bij lage druk en gaat niet uit zijn logementen. De stuurcontrole en het rendement tijdens het klimmen nemen dankzij deze eigenschap eveneens enorm toe. Tot slot zorgt het feit dat de versteviging enkel in de zijkanten aanwezig is ervoor dat er geen hypotheek gelegd wordt op de rolweerstand van de band.

Compabiliteit
>Tubeless velg + TNT band + GEAX Pit Stop sealant: geschikt
>Tubeless velg + TNT band + binnenband: geschikt
>Normale velg + TNT band + GEAX Pit Stop sealant: ONGESCHIKT!
>Normale velg + TNT band + binnenband: geschikt

Ik heb er nu reeds al een 1000 km met gereden en nog steeds niet lek gereden.  Eveneens heb ik al de voordelen van lagedruk rijden goed ondervodnen tijdens het modderig parcours tijdens de NAAC en het zandering parcorus enkele weken geleden tijdens de  groepstraining.

Toen ik mijn nieuwe fiets had, had ik het moeilijk om afscheid te nemen van mijn oude fiets.  Maar met de combinatie van Rohloff , TNT  en  het veel lichter frame ben ik na enkele weken reeds mijn oude fiets volledig vergeten.

09:45 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

07-11-08

materiaal test : Rainmates

Martine had enkele weken geleden reeds een artikltje geschreven over de Rainmates.  Vorig weekend hebben Nico en ik ze  ook kunnen testen tijdens de Nike ACG Adventure Challenge in de Ardennen.  We hebben voorlopig enkel de  bovenbenen getest maar dit alleen al gaf extra luxe zonder dat je er enige hinder van had.  Al van bij de start had ik mijn Rainmates aan gezien het weer er er heel slecht uit zag.  De eerste etappe was een MTB traject waarbij ik nauwelijks merkte dat ik deze Rainmates aan had, ze geven in elk geval geen beperking in bewegingsvrijheid  tijdens het  fietsen.  Daarna was een oriëntatieloop van 19 km aan de beurt.  Deze liet ons heel wat kilometers klimmen en dalen,  inclusief enkele off-road stukken.  Net als bij het fietsen had ik geen enkele hinder van deze Rainmates rond mijn benen.  Integendeel,  toen we een off-road afdaling deden door  braamstruiken gaf het  extra bescherming.  Vanaf de vooravond begon het te regenen en zelfs wat smeltende sneeuw viel uit de lucht.  Het was heel aangenaam te merken dat de bovenbenen lekker  droog bleven en dus ook lekker warm.   Door de vele modder was het ook interessant om te weten dat er  onder de Rainmates toch  nog een droog en proper stuk textiel was...vooral om je handen af te dorgen en te kuisen wanneer je coördinaten moet uitzetten.   Ik wou ze ook uittesten tijdens het  kayakken, vooral tegen het  water dat  voortdurend van je paddel neervalt maar we werden verwend door de organisatie met een spatzeil.  Ik heb ze wel aangehouden en hier ondervond ik wel wat last van de sluitingsgesp die zich achteraan je rug bevond en die voortdurend in je rug stak...maar achteraf bleek dat ze gemakkelijk opzij kan geschoven worden.  Dus er voortaan gewoon op letten dat de sluiting mooi langs  de zijkant zit.

Mijn besluit staat vast...ik doe ze zeker mee naar Portugal.

 

08:54 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

21-10-08

Inov-8 Pro 18 rugzak

Inov-8 maakt producten voor trail/berg lopen en adventure racen. Men is vooral bekend van de Trail/adventure race schoenen.
Sinds verleden jaar heeft men nu ook een lijn met rugzakken in verschillende maten, de Race Pro lijn.
Ze zijn er in klein formaat tot 30 liter. Met of zonder waterzak.
Tijdens de TransRockies Run heb ik de Race Pro 18 uitgeprobeerd. Een 18 liter rugzak inclusief een 2 liter waterzak. Wat gelijk opvalt is het minimale design en het gewicht.
De rugzak weegt 440 gram en het is simpel maar functioneel gemaakt. Er zitten niet veel zakjes in. Eigenlijk is het een zak met bovenop een extra zakje.
Daarnaast heeft het in de belt die om je middel zit nog 2 zakjes. Hier heb ik erg veel plezier van gehad. Ik had altijd in een zakje de camera, en in de andere gelletjes en andere kleine dingetjes. Zonder je rugzak steeds af te doen kun je dingen al hardlopend pakken. de heupzakjes zijn waterproof.
In een van de zakjes zit nog een sleutelhanger. Alle ritsen zijn ook waterproof zodat de inhoud van de rugzak zo droog mogelijk blijft.
Wat verder opvallend is, is de waterzak. De meeste rugzakken hebben de waterzak verticaal over de wand van de rugzak. De Race Pro lijn heeft ze allemaal horizontaal en die gaat dus ook via de onderkant in je rugzak. Daardoor heb je een aantal voordelen.
Hij schud veel minder dan de standaard camelbag. De waterzak zit lumbaal en dat geeft je dus wat extra steun in het onderste deel van je rug.
Je kunt hem van onderen bijvullen zonder heel je rugzak leeg te hoeven halen.
De waterbuis kan aan 2 kanten van je rugzak gedragen worden.
Een groot pluspunt is dat de waterzak in alle rugzakken van de Race Pro passen. Dus een eenmalige aanschaf voor als je verschillende maten rugzakken zou willen hebben. Zo krijg ik nog de RacePro 30 liter maar heb daar dus geen waterzak meer voor nodig.
Een ander opvallend voordeel is dat er een foamlaag in de rugzak zit die je eruit kan halen. Zeker voor de adventure racers handig als je bv sokken en schoenen wil wisselen en het droog wil houden, dan kun je dat als ondergrond gebruiken. Als het in de rugzak zit geeft het je extra steun.
De borst en heup banden zijn comfortabel. In de borstband zit een fluitje in de sluiting. Erg handig, een verplicht item tijdens Adventure racen. Maar ook voor lopers en fietsers handig als je in de problemen komt.
Overal op de tas zitten reflectoren wat je dus altijd zichtbaar maakt.
Er zit een elastiek bij die je naar eigen wens kunt gebruiken. Er zitten extra lusjes aan de achterkant om deze te bevestigen.
Aan de buitenkant van de rugzak zit een extra elastisch net waar je eventueel je fietshelm of extra schoenen ik kunt doen. Maar tijdens de TRR heb ik deze steeds gebruikt voor een bidon.
Aan diezelfde achterkant zit een grotere lus waar je een lampje aan kunt hangen.
Als je de banden op maat hebt gemaakt kun je extra band netjes in lusjes opbergen. Geen irritante banden meer die overal bungelen.
Kortom, een rugzak die ontworpen moet zijn door lopers, fietsers en adventure racers.
Er is overal aan gedacht en toch een zeer lichte en comfortable rugzak.
Tijdens de TRR was ik mij totaal niet bewust van de rugzak die ik om had. Kun je anders nog weleens nekpijn krijgen, daar heb ik nu totaal geen last van gehad.
Een 10 voor design, functionaliteit en comfort!
Kleur; Zwart met geel.
Kosten;
Race Pro18; 64.95 E
Waterzak; 19.95 E
In Nederland en Belgie te bestellen bij http://www.rademakersports.nl/

Martine

21:06 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

17-10-08

Rainmates

De herfst heeft zijn intrede gedaan en het is tijd om definitief de zomer sportkleding op te bergen en de winteroutfit tevoorschijn te halen. Uiteraard hoort daar ook regenkleding bij.
Rainmates is gemaakt voor verschillende sporten. Het is een regenbroek die alleen aan de voorkant beschermt tegen regen, wind en afkoeling. Het product is gemaakt van wind- en waterdichte parachutestof en weegt slechts 120 gram. De beenbeschermers zijn aan de achterzijde van het been open, waardoor er geen condensvorming meer optreedt en de kleding droog blijft.
Het is erg makkelijk aan te trekken. Je normale regenbroek moet je altijd over je schoenen trekken of de schoenen uit doen. De Rainmates daarentegen zet je met een snelsluiting en klittenband vast. Ook rol je hem erg makkelijk op zodat je het om je middel kan dragen. Het is zo licht dat je er niets van merkt. Gaat het regenen dan rol je hem uit en heb je een regenbroek. Er zitten onderbenen stukken aan die je er af kan halen.
Een erg makkelijk product waar over nagedacht is. Bovendien voor vele sporten te gebruiken. Want zowel met hardlopen, fietsen en adventure racen te gebruiken. Maar ook tijdens vakantie erg handig.
Ik hem nu 2 keer uitgeprobeerd en ben er erg tevreden over. Zeer makkelijk te bevestigen en erg licht zodat het geen moeite is om het om je middel te dragen als de denkt dat het gaat regenen. Bovendien zit het tijdens het sporten comfortabel. Het houdt je een stuk warmer tijdens de herfstbuien. Het houdt je niet helemaal droog maar wel de delen die het meest aan de wind en regen zijn bloot gesteld.
Online hier te bestellen voor 29.95 Euro.

martine

16:48 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

25-09-08

Rohloff

HiRO_3Vandaag heb ik een beetje het "Sinterklaas gevoel".  Deze avond mag ik om mijn nieuwe mountainbike.  Ik rij nu al meer dan 10 jaar met waarschijnlijk de zwaarste fiets in het ganse adventure race circuit.   Een klassiek stalen kader met een ijzeren zadelpen en een 10 jaar oude maar nog steeds werkende Rock Shox voorvering. Voor de rest geen toeters en bellen met uitzondering van immer te vertrouwen hydraulische Magura remmen en een fietsbel (met kompas !).   Mountainbiken is vrij duur, vooral het onderhoud en het  geregeld vervangen van tandwielen en de ketting.  Vooral tijdens adventure races zien de fietsen nogal af.  Soms worden ze volledig nat  ergens achtergelaten, waar ze met tientallen andere fietsen op een vrachtwagen gesmeten worden om ze naar het volgend wisselpunt te vervoeren waar je ze een dag later  opnieuw gebruikt worden om volledig uitgedroogd  door zand, modder en water te ploeteren.   Na de postieve reacties van het Dutch Adventure Race Team (DART) en vooral na de positieve ervaringen van onze kritische Ton heb ik belsoten om ook maar over te schakelen naar een Rohloff systeem.

Rohloff is een onderhoudsvrije acthernaaf met een inwendig versnellingssysteem.  Met andere woorden, geen gepruts en (duur) onderhoud meer van een derailleur en een tiental tandwielen  gezien je enkel één tandwiel voor en achter hebt.  Het systeem zou zonder enig probleem 100.000 km meegaan, enkel jaarlijks wat inwendige olie vervangen.  De ketting hoef je ook minder  te vervangen gezien hij altijd in één  en de zelfde rechte loopt.  Het schakelen gebeurt moeiteloos a.d.h.v. één draaigreep.  De indexering gebeurt in de naaf zelf waardoor je kunt blijven trappen bij het schakelen en je ook geen zorgen meer hoeft te maken waar de ketting zicht momenteel bevindt.

Nadelen ?  Het systeem weegt evenveel als een klassiek derailleur systeem maar  het gewicht is wel gecentraliseerd op 1 plaats, nl. op de achternaaf.  Dus in combinatie met een eventuele achtervering zou je heel wat gewicht achter je rug hebben, dus zo goed als alle Rohloff fietsen zijn hard tail.   De prijs voor dergelijk systeem is ongeveer 1000 eur, m.a.w. ongeveer evenveel als de duurste  klassieke groepen . 

Ik heb mijn fiets gekocht bij Hilset,  een éénmanszaakje  in Hulshout  die gespecialiseerd is in" MTB à la carte", zeg maar, het tunen van mountainbikes met vooral high-end en ligth-weight materiaal.  Hij was één van de  eerste in België die de Rohloff kon testen op mountianbikes.  De man in kwestie is een gepassioneerde mountainbiker en doet dit in combinatie met een gewone dagjob.

Dit weekend gaan we met ons team op training in de Ardennen, dus een ideale gelegenheid om mijn nieuwe fiets te testen. Volgende week zul je hier hopelijk mijn enthousiasme kunnen lezen.

Wim

PS : Onderweg naar Hulshout is de Sint  net gestopt bij Roel.  Roel is zo pas vader geworden van een dochtertje Noa ! Proficat Roel en Dorien in naam van het Malheur team.

11:43 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

15-07-08

Sporthorloges met GPS

De markt voor de sporthorloges is groot. Steeds meer merken komen met iets op de markt. Was Garmin een aantal jaar geleden nog alleen voor in de auto, nu loopt menig hardloper met een Forerunner 305 of 405.
Ook Polar heeft al even zijn eerste gps sporthorloge op de markt. Zelfs Casio heeft zich er aan gewaagd en mocht zich enige tijd de kleinste gps ter wereld noemen. Suunto heeft net als Polar een aparte gps-pod die je bij je moet dragen.
Een aantal horloges heb ik uitgeprobeerd of ben ik nog aan het uitproberen.
Hier lees je mijn ervaring met de Polar RS800G3, hier met de Casio GP-100.
De Garmin Forerunner 305 vind je hier zeer uitgebreid en de Garmin Forerunner 405 die net op de markt is staat in dezelfde categorie.
Maar ook de ervaringen van de Garmin Forerunner 50, zonder gps kun je lezen.  Kortom, er is een hoop te koop voor soms heel veel geld met een matig produkt of voor een product waar je erg veel plezier aan hebt.

martine 

14:03 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

05-06-08

8 jaar "verplicht materiaal"

IMAG0043
Zo'n 2 weken voor een grote race moet  je stilletjes aan beginnen denken aan  het mee te nemen materiaal, zowel het verplichte materiaal als alle andere materiaal om een race zo "confortabel"  mogelijk te  maken.  Zo hebben we vorige week na de teamtraining het nodige materiaal eens overlopen en  bleek dat vooral Nico en Martine nog heel wat  spullen moesten aanschaffen of weten te vinden gezien het voro hen hun eerste "grote race" is.  Gelukkig was er een Decathlon op de terugweg na de training... 

Bij mij is het  zowat  acht jaar dat ik mijn eerste grote adventure race achter de rug heb (Corsica Raid) en ik herinner me toen nog die ellenlange materiaallijst waarvan ik met moeite reeds 50 % in mijn bezit had.  Dus was het  vooral heel wat spullen weten te vinden bij vrienden en redelijk wat nieuwe spulletjes aankopen.   Acht jaar en een 10tal grote races en een 30tal kleinere races later,  heb ik  minstens 2 kasten vol met allerlei AR spullen.   Zeker als je weet dat iedere race zijn eigen specifiek lijst heeft , soms specifiek voor het  gebied waar de race doorgaat (Raid du Lézard Rouge in de woestijn), soms omdat er specifieke disciplines zijn (vb paardrijden, canyoning,...) maar soms ook omdat de ene organisator denkt dat dit noodzakelijk is terwijl een andere  organisator dit overbodig vindt.    Er is duidelijk een verschil tussen onze  zuider- en noorderburen.  De Fransen beperken zich meestal tot het strikt noodzakelijke materiaal (al de rest moet je zelf maar oordelen of je dit al dan niet nodig hebt) terwijl heel wat Nederlandse races het leuk vinden om je op te zadelen met een ellenlange materiaallijst.  Zo heb ik reeds een halve apotheek thuis : terwijl de Fransen zich beperken tot "minimum aan EHBO" schotelen de Nederlanders een gedetailleerde lijst voor inclusief 4 soorten tape en verband, steriele handschoenen, een pilletje voor zus en een pilletje voor zo.  Afdalen kan ik tegenwoordig ook al op oneindig veel manieren : met een klassieke acht, een gri-gri, een prussik touw, een shunt,  een speleo-afdaler, met of zonder handschoenen,...  In het water kan ik me ook al begeven in een 2, 3 of 5 mm één- of tweedelig pak, al dan niet met of zonder mouwen en indien noodzakelijk kan ik nog een neopreen kap en handschoenen aan doen.   Ik kan starten aan een race met een rugzak van 2l tot 50 l, kan mijn hoogte aflezen op een gps, uurwerk of een mechanische altimeter,...en dan nog maar te zwijgen over allerlei kledij die soms verplicht is (bivakmuts, fleece-muts, windstoppers, regenjas en -broek, ...).  Akkoord, mijn kast is ook gevuld met allerlei niet  verplicht materiaal en overbodige gadges...zeker sinds er  de laatste jaren allerlei AR-shops op internet (www.argear.com , www.raidlight.com, www.ems.com, ...) te vinden zijn en de dollar heel zwak staat (maar ik vergeet telkens die invoerrechten er bij te rekenen...).  En ik troost me altijd met  de slogan  "slecht weer bestaat niet, slechte kledij en materiaal wel". 

Als ik ooit stop met racen zal ik in elk geval een nieuwe sport op E-bay kunnen bijvoegen...

Wim

14:14 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

01-04-08

Adventure Race en Trail tijdschriften

Cover_200
Als we de krantenwinkel binnenstappen worden we overstelpd met honderden verschillende gespecialiseerde tijdschriften...voor iedere  hobby (Railhobby, BDSM,...) voor iedere leeftijd ( Viva Baby, Yes, Viva,...), voor iedere levensfilosofie (Spiritule Krant, Gay magazine), over ieder dier (Het Schaap, Witvis Totaal, De Karperwereld, Hoefslag,..),  voor iedere tuin (Fushsiana, natuurlijke zwembaden,...), over  iedere soort muziek (Bach, pianowereld, Joepie, Punk,...), over  ieder vervoersmiddel (Britisch car magazine, Monstertrucks, Cruises,...), voor ieder probleem in huis (Alles over vloeren, de Doe Het Zelver,...).  Zijn we dan als ultrasporter  een nog veel kleinere groep dan de karperfans of diegene die een netwerk van miniatuurtreintjes op zolder hebben staan ?  Blijkbaar wel...want ik heb nog nooit een adventure race  of ultrasport magazine gevonden.  In bepaalde tijdschriften vinden we  onszelf misschien wel een beetje terug maar we  blijven nog steeds ultrasporters en geen mountainbikers (O2-bikers, leuk maar vooral veel produktinformatie over peperdure fietsen en flashy toebehorens) , wandelaars (Op Pad, maar helaas kunnen we onze dag niet vullen met een wandeling van 20 km verkleed in een tiroller-outfit), triathleten (Triathlète, soms interssant maar we hebben geen behoefte om te showen met wielen die meer kosten dan ons maandelijkse inkomen) of buitensporttoeristen (Far-Out, leuk voor op het toilet maar vooral reclame, herhalingen van alle artikletjes van het tijdschrifjt Outside van 10 jaar geleden, artikeltjes die je al een held doen voelen als je met je allernieuwste plunje op één dag 20 km  gemountainbiked hebt gecombineerd met  een touwenparcours waar  voetbalclub FC 't Hoekske aan het aanschuiven is met een Jupiler in de hand).  Dan ga ik nog het liefst naar huis met de Runnersworld, hierin wordt , naast de jaarlijkse herhalingen hoe je een marathon moet voorbereiden, toch geregeld aandacht besteed aan het  ultrasporten, trailrunning, voeding &trainingtips,...

 65Gelukkig kom ik geregeld eens in Frankrijk en vind ik er  steeds  2 supermooie en interessante tijdschriften.  Endurance is een tweemaandelijks tijdschrift over adventure racing en trailrunning, met zowel race-verslagen, interviews, materiaalinformatie, tests, trainingtips,...zij geven tevens ieder jaar  een boek uit  met alle mogelijke ultrasportwedstrijden in Frankrijk en de  grootste internationale wedstrijden.  Sinds kort  hebben ze eveneens een eigen website.   
Esprit trail is een tijdschrift over trailrunning met heel veel wedstrijd- en trainingsinformatie.  En niet te vergeten, beide tijdschriften staan vol met  prachtige foto's ... dus zelfs begrijp je geen woord Frans, je kan gerust deze tijdschriften kopen en  onbeschaamd zeggen "ik koop het voor de prentjes...". Op Endurance ben ik ondertussen geabonneerd en niet voor niets zegt mijn vrouw steeds "Wim, je Playboy is weer  toegekomen" als zij Endurance in de  postbus vindt. En na het lezen of het doorbladeren van deze tijdschriften heb ik steeds onmiddelijk zin om te stoppen met werken, volop te gaan trainen en mij in te schrijven voor alle wedstrijden...en nu  terug aan het  werk.

Wim

14:16 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

22-03-08

Waterproof je map in 60 seconden

Did you ever cross a river or get stuck in a drenching rain and realize your map case wasn't exactly 100% waterproof? It was probably pretty tough to navigate as the once pristine map turned into a messy wad. Well... don't let a ripped, soggy map ruin your next adventure race. In 60 seconds, you'll learn how to seal any-sized map with some simple contact paper. It's cheap, fast, and very effective.

 

Martine 

23:19 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Gear | Permalink | Commentaren (3) | Tags: map adventure race, tips adventure race |  Facebook |