19-12-08

G4...domme

1280_1024_MEDIABOX_4380290_63732039_0214_0712327_ZAB_0446Gisterenavond was  de tweede vraag in "De Slimste Mens" een vraag over Mongolië en later op de avond was er nog een reportage over Mongolië op een Franse zender....normaal zou me zoiets   extra moeten prikkelen om extra hard te trainen voor de komende internationale selecties...maar helaas.  Gisteren kreeg ik een telefoontje van Land Rover België dat wegens de financiële crisis de G4 afgelast is...ik hoopte nog op het woordje "uitgesteld" of zelfs op het  idee dat de  internationale selecties afgelast zouden worden en de nationale winnaars rechtstreeks naar Mongolië mochten...   want ik had het een beetje voelen aankomen nadat Honda zich uit de F1 getrokken had en Subaru hun ralley activiteiten gestopt hadden.   Land Rover was vragende  partij voor staatsubsudies, dus in die zin konden zich zich niet  veroorloven om verder te blijven doen met de G4.

Niets is zo ontgoochelend en frustrerend als iets dat in het water valt volledig buiten je wil en macht.  En niet zo maar iets die in het water valt...een "once in a lifetime chance",  een jongensdroom die op een peulschil verwijderd was.   Ik herinner me nog als 12 jarige de verschillende posters boven mijn bed van de Camel Trophy...helaas zal het  bij een poster blijven.  

Het is  heel onzeker of er  nog een G4 zal volgen in de komende jaren.  En zo ja... moet ik dan opnieuw alle selecties doorlopen ?  Na mijn ontgoochelende 3de plaats 3 jaar geleden (terecht want ik was totaal niet voorbereid en noemde een Land rover toen nog een "jeep")  had ik alles gedaan om dit jaar in de Panne de  overwinning in de wacht te slepen...getraind, gelezen, gereden,...

Mijn planning voor 2009 was zo perfect...na de XPD  twee weekjes rusten, een maand trainen op kracht en snelheid, de selecties in februari, 3 maanden gericht trainen voor Mongolië,  de G4 in juni, 2 maandjes rust en opnieuw trainen voor het WK 2009.   Ik had al verschillende oplossingen in mijn hoofd om 2 maanden verlof zonder wedde te  nemen om me volledig te richten op de G4 en het WK.

Maar helaas...ik vrees dat mijn rust, mijn Mc Donald bezoekjes, mijn Duveltjes, mijn luieren voor TV nog een maandje verlengd zullen worden...wachtend op een nieuw doel want  het WK 2009 in december is  nog ver af om mij 100 % op te laden.

Alhoewel...na ons goed resutlaat in Portugal is Roel me al volop aan het prikkelen voor volgend jaar en staat de Malheur Raid XL (BK en NK) binnen 6 maanden ook op het  programma... maar eerst nog 2 weekjes eten en drinken en verder spelen met de Lego met mijn kinderen (dank u Sint, kerstman, oma en opa,...)

Wim

 

17:10 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Land Rover G4 | Permalink | Commentaren (6) |  Facebook |

04-11-08

G4 Challenge selectie Nederland

n13369295221_815797_1080
Gestimuleerd door Wim had ik mij ingeschreven voor de Nederlandse Selectie van de G4 Challenge  landrover. Dat ik mocht komen was al een verrassing en afgelopen weekend was het zover.
Na een dag sporten en spelen op zaterdag mocht ik door naar de finale. Ik ben niet bij de laatste 2 geeindigd maar kijk terug op een geweldig weekend. De kandidaten die door zijn gaan Nederland goed vertegenwoordigen. Maar liefs 2 adventure racers, Monique en Elwin. Wat mij betreft een goed koppel om Nederland te vertegenwoordigen tijdens de echte race. Maar die strijd moeten zijn nog gaan leveren in Engeland.
Mijn verslag is te lezen op runtodream.
Martine

14:32 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Land Rover G4 | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

06-10-08

Land Rover G4 Challenge

 

In België zijn de nationale selecties voor de Land Rover G4 Challenge al enkele maanden achter de rug.   Maar in de meeste landen zijn de selecties nog maar enkele weken achter de rug of moeten ze nog gebeuren.  Onze Noorderburen hebben vrijdag  in elk geval reeds een brief ontvangen met de vermelding of ze  op 1 en 2 november mogen mee strijden om Nederland  te mogen vertegenwoordigen in Mongolië.    Uiteraard is Martine - proficiat !  - ook gelecteerd net als verschillende andere Nederlandse adventure racers.  De nationale selecties zullen plaats vinden op de terreinen van Outdoor Valley in Rotterdam...dus vertrouwd terrein voor de meeste AR'ers en survvialrunners.  Succes allen en tot in Eastnor Castle !  En hier-bij alvast een filmpje om jullie te motiveren om extra hard te trainen...

12:33 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Land Rover G4 | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

04-09-08

Update G4 Challenge

s13369295221_816120_1368Een team van Land Rover is momenteel reeds enkele maanden volop Mongolië aan het verkennen om de meest uitdagende plaatsen te zoeken voor de komende Land Rover G4 Challenge in juni 2009. Vorige week hebben wij de kans gehad om   mee te kunnen genieten van hun avonturen aan de  hand van een foto reportage.  Als dit geen prikkel was om nog enkele procentjes harder te trainen...maar ook om  enkele nieuwe vaardigheden onder de  knie te krijgen : kite-boarden, sand-boarden, paardrijden, zure geitemelk drinken,...   Maar eerst nog proberen mijn eerste plaats te behouden tijdens de internatioale selecties in februari.  Helaas hebben Thibaut en Minne wegens omstandigheden besloten hun plaats af te staan aan de 3de geklasseerde dame en heer....Katrien en Arnaud.   Arnaud wordt minstens een evensterke "concullega" als Thibaut.  Net als Thibaut was deze lange afstand triathleet  me in de Panne voor tijdens het lopen en fietsen en zal ik het waarschijnlijk  moeten hebben van de "special tasks" en het "all-round" zijn als adventure racers.  In elk geval heeft hij zich ook al ingeschreven voor enkele adventure races gezien ik hem destijds overtuigd had dat dit de perfecte training en ervaring is ...Dus misschien moet ik me ook maar inschrijven voor enkele triathlons om mijn snelheid wat op te voeren ?

09:15 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Land Rover G4 | Permalink | Commentaren (1) | Tags: land rover, g4, challenge |  Facebook |

28-05-08

2009 volgeboekt

17Bedankt voor alle jullie fijne reacties en  e-mails !  Ik ben ervan ovetuigd dat veel adventure racers gelijkaardige kansen zouden maken.  Er was wel altijd  iemand beter in één of andere proef, maar de kunst was om in alle  proeven toch bij de top 5 te geraken.  Vandaar  dat ook heel wat  triathleten terug te vinden waren in de top 10.  Maar wij hadden misschien nog het voordeel dat we  de nodige ervaring hebben met oriëntatie en hindernissen- en touwenparcours. 
Het wordt in elk geval een sportief 2009 :  voorlopig al de internationale selecties G4 challenge, de Malheur Raid XL als BK en NK organiseren, de ultratrail du Mont Blanc  ( 167 km lopen over 10.000 hoogtemeters)  en het WK adventure race in Portugal.   En hopelijk komt daar nu nog de G4 Challenge in Mongolië bij (4 weken...).   Nu nog zien hoe we dit  zullen combineren met werk en familie.  Want zonder  deze 2 schakels had ik het ook zo ver niet gebracht op de nationale selecties.  Maar voor alles is een oplossing...zeker als het gaat om het realiseren van 2 dromen ( WK en G4).

12:57 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Land Rover G4 | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

27-05-08

G4 in de pers

 

large_398510
Vandaag stond er een artikeltje  in Het Laatste Nieuws naar aanleiding van de nationale selecties voor de G4 Challenge.  Als je die  zware blessure vervangt door gewoon blessure wel een leuk berichtje. 

 

10:27 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Land Rover G4 | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

26-05-08

Land Rover G4 Challenge (deel 2)

1
Voorbije weekend heb ik deelgenomen aan de nationale selecties van de Land Rover G4 Challenge op het strand van de Panne.   Laat ons beginnen met  het slechtste nieuws.... ik loop momenteel rond met een blauwe olifantenvoet, heb stijve schouders van op krukken te lopen een de loodzware proeven en  mijn maag voelde gisteren avond als een draaiende wasmachine als resultaat van een overdosis pijnstillers en ontstekingsremmers.

Zaterdagavond werden 40 deelnemers  gekozen om door te gaan naar de  tweede ronde nadat we met  dubbel zo veel deelnemers gedurende gans de dag  een achttal proeven hadden afgelegd :-          mtb ritje over 4 km over enkele duinen en single tracks-          hindernissen parcours-          sprint-mtb-race over het strand-          deathride en zo hoog mogelijk klimmen op een speleoladder  binnen 1min20sec-          een moordende zwemproef in zee over ongeveer 1km maar met  een hevige branding, hoge golven en een pittige tegenstromm-          kayakken op zee over onveer 2 km-          3 theoretische  testen (Engels, EHBO, (auto) mechanica en rijtechnieken)-          Een massa loop van 6 km door vooral de duinen en ove r het strand. dsc01521
Na een heerlijke BBQ waar  nog een 600tal  genodigden aanwezig waren naar aanleiding van de 60ste verjaardag van Land Rover, werd afgeroepen wie  er door mocht gaan.  Wie werd afgeroepen moest onmiddelijk in één van de G4 Discoveries stappen om ergens “gedropped” te worden voor een nachtelijke oriëntatieloop.  We reden het Land Rover dorp uit onder het geroep van een 600tal mensen en een exotische technobeat. (emo-kick 1).  Ik had een vermoeden dat we in de Franse duinen gingen worden afgezet...maar nee, bij het eerst volgende rondpunt keerden we  terug naar het strand waar we werden verrast  door een spetterend vuurwerk en bijhorende muziek.  Wat een gevoel...10  oranje G4 Land Rovers opgelijnd met daarin 40 atleten uitgedost met kompas en hoofdlamp... (emo-kick 2).  Terug naar de werkelijkheid...we kregen een kaart schaal 1:10.000 met daarop 17 CP’s die we zo snel mogelijk moesten vinden.  Eén per één startten we om de halve minuut.  Ondertussen begon het stilletjes te regenen maar hoe verder we waren hoe harder  het begon te regenen..heerlijk : vrij technisch geplaatste cp’s, uitdagende ondergrond (strand, duinen en bos) en andere deelnemers die we moeiteloos voorbij liepen.  Samen met nog 2 andere deelnemers, waaronder Filip Claes die  al verschillende Raid XL wedstrijden op zijn cv heeft staan,  vonden we  zonder grote moeite  de ene na de andere cp.  Tot ongeveer na 5 km waar mijn -dacht ik- sterkste punt, nl. lopend kaartlezen, resulteerde in een verzwikte voet.  Na wat geroep en gekreun besloot ik hinkend verder te doen, en gelukkig is adrenaline een perfecte pijnstiller waardoor ik de volgende 12 km nog kon uitlopen en zelfs verrast werd met een eerste tijd samen met Filip.  Helaas was de adrenaline bij de aankomst opgewerkt met als gevolg een flinke portie tranen van pijn en ontgoocheling !  Een dokter verzorgde mij met de nodige coldpacks, pilletjes en zalfjes maar  raadde mij ten stelligste af om verder  te  doen.  “Maar dokter, zou het kwaad kunnen mocht ik verder doen ?”  Zijn antwoord “Afgezien van de pijn, neen” was voldoende om te belsuiten om verder  te doen.   Ik wist dat ik tot nu toe al goed gescoord had om nog kans te maken voor een top 5 positie.   Met mijn krukken door het zand tot aan mijn tentje om er te proberen slapen maar die pijnstiller was maar een dieseltje waardoor ik maar van 5 u tot 7 u heb kunnen slapen.   Ik hoopte dat de zondag vooral theoretische proeven en rijvaardigheidstesten zouden zijn, maar helaas kreeg ik te  horen dat er nog een loodzware proef op het programma stond in de namiddag.  Hopla,  nog een extra pijnstillertje in mijn mond.   In de voormiddag kregen we  drie proeven :-          4 spectaculaire rijvaardigheidsproeven-          Een groepsoefening met de Discovery waarbij  verschillende denk en doe proeven moesten worden afgelegd-          Een psychologische test  gevogld door een interview voor de camera img-6712
Het remmen was nogal pijnlijk aan de voet, maar voor de rest verliep alles vrij goed.   En nu naar de finale proef (die werd geheim gehouden tot de laatste minuut) :-          2 ronden telkens bestaande uit :o        De zwemproef van de zaterdago        De kayakproef van de zaterdago        De zand en duinen cross van de zaterdago        Een gedeelte van het  commando parcours van de zaterdag Ik moest hier gewoon zorgen om de schade zo veel mogelijk te beperken, dus moest ik alles geven tijdens het zwemmen en kayakken en besloot ik het lopen en de hindernissen te doen in mijn wetsuit en op blote voeten, kwestie van geen tijd te verliezen bij de wisselzones.   Krukken langszij en al huppelend het strand over tot aan het water.   De golven waren voorlopig minder dan gisteren en zo ging het kayakken en zwemmen heel vlot.   Met tranen in de ogen werkte ik de eerste loopronde af en kon ik zelfs nog iemand inhalen.  Als derde begon ik aan de 2de ronde.  Het zwemmen was nu een stuk zwaarder geworden door de stroom.   Het was echt vechten om tot bij de verste boei te komen.  Verschillende deelnemers hebben zelfs noodgedwongen moeten  terugzwemmen .  Gezien we per 2 moesten kayakken moest ik een drietal minuten wachten op de 4de om dan samen te vertrekken met het  loopgedeelte.   Door mijn verzwikte voet liep die andere uiteraard zonder enig probleem van me uit...fair ?  Misschien niet maar ik begreep het, het gaat hier niet om een ruiker bloemen maar om een “once-in-lifetime-chance”.   Ik bleef proberen, ik zat nauwelijks 10 meter achter  hem aan, maar toen moesten we een klimnet over en af en dit ging maar maas per maas door de immense  pijn.   Mijn concurrent zag ik mij aanmoedigen aan de eindlijn en wat bleek, hij moest zelf nog over de eindstreep, hij was gewoon aan het wachten op mij ! Samen de eindstreep over. Wat een teamspirit (emo-kick 3) Ik hoopte dat hij hiermee op één of andere manier  beloond zou worden, maar ja, het  is enkel de chrono die telt.   Na een apertief en het  diner  kwam het meest zenuwslopende moment : de uitslag.  Zo veel andere sterke kandidaten, zelf maar 1  fysiche proef gewonnen (oriëntatieloop) maar wel overal toch in de top 3 veronderstel ik,...wordt het terug zoals 3 jaar geleden, de meest frustrerenste plaats.  De derde palats ?   Nummer 5....nummer 4...nummer 3....Yes ! Niet mijn naam....nummer 2....nummer 1 :Wim Vancraeynest !   En raad wie terecht tweede werd...Thibaut, diegene die op mij stond te wachten voor de eindstreep van de finale proef !  Teamspirit en volharding werden nogmaals eens beloond.  Go Beyond !  En nu in februari met de 4 Belgen (2 dames,  2 heren) naar  Herefordshire voor de internationale selecties met 4 Belgen. Hier wordt de man en vrouw  geselecteerd om België te vertegenwoordigen tijdens de 4 week durende G4 Challenge o.a. in Mongolië.   Die poster van de Cameltrophy  in mijn kinderkamer destijds  heeft 50 % kans om realiteit te worden.  Maar nu al kan het  niet meer stuk ! Bedankt Land Rover, bedankt alle deelnemers voor de aanmoedigingen en hulp, bedankt pijnstillers, bedankt supporters (vrouw, kinderen, volley,...).  Wim PS Enkele jaren geleden werd mijn teammaatje Roel ook al geselecteerd voor de internationale selecties...helaas maar terecht moest hij Rudy Thoelen laten gaan die  uiteindelijk de G4 Challenge in 2003 won.  Roel, als ik naar Mongolië ga, neem ik jou zeker mee in mijn gedachten !

foto's : www.g4challenge.be
informatie : www.landroverg4challenge.com

 

13:45 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Land Rover G4 | Permalink | Commentaren (10) |  Facebook |

17-05-08

Land Rover G4

1280_1024_MEDIABOX_4380290_63732039_0214_0712327_ZAB_0446De Land Rover G4 Challenge, vroeger gekend als de Camel Trophy, blijkt volgens Wikipedia de zwaarste race ter wereld te zijn...als adventure racer weten we wel beter , zeker als je ooit de Eco Challenge of de Raid Gaulloise hebt gezien.   Maar desalniettemin,  deelnemen aan de G4 Challenge moet een prachtige ervaring zijn :  adventure race etappes gecombineerd met terreinwagenrijden op wereld's mooiste plaatsen.   En dat weten we  maar al te goed binnen ons team.  Tijdens de eerste G4 Challenge wist  Roel zich tijdens de nationale selecties te selecteren voor de internationale selecties.   Helaas werd Roel  hier niet geselecteerd om België te vertegenwoordigen maar het  mag een troost zijn dat hij zijn plaats heeft moeten afstaan aan Rudi Thoelen, een F16 piloot die uiteiendelijk de G4 Challenge in 2003 heeft gewonnen. 
Ik zelf had me 2 jaar geleden in alle onwetendheid ook ingeschreven voor de nationale selecties.   Zonder enige verwachtingen, want ik heb geen enkele ervaring met Land Rovertje rijden,  vertrok ik naar de Ardennen om uiteindelijk naar  huis te gaan met het  meest frustrerende resultaat...de 2 winnaars mochten naar  de UK vertrekken voor de internationale selecties, en inderdaad ik werd derde.   Akkoord, ik ging er naar toe zonder  enige ambitie en hoop, maar als je uiteindelijk derde wordt  op slechts 7 punten van de 2000, dan loop je daar enkele weken niet gelukkig van, het ging hier  niet om een gemiste medaille of ruiker bloemen maar  om een "once in a lifetime chance".

Maar volgende week krijg ik een herkansing...en ik moet toegeven, sinds na de Malheur Raid XL probeer ik dagelijks overal wat  informatie te sprokkelen over alles in verband met  Land Rovers...want mocht ik de vorige keer het  verschil geweten hebben tussen een DEF en een DISCO had ik gemakkelijk 7 punten meer  kunnen winnen.   En overmorgen ga ik alvast een dagje parcours rijden met een DEF om hier ook nog wat extra punten te sprokkelen.   
Maar ik voel het al....ik zal nu vol ambitie, hoop en voorbereiding naar de selectie gaan om misschien zelfs niet in de top 50 voor te  komen...al die andere 200 kandidaten zullen ook wel extra voorbereid zijn...of ben ik te pessimistisch ?

Helaas zijn de selectie proeven (een 10tal korte fysische proeven en een 10tal theoretische examens) niet zoals in de US, daar dien je een 7 daagse adventure race te voltooien als team bestaande uit een man en een vrouw...en met de vrouwen die wij tegenwoordig in het BENELUX landschap hebben, zouden we een mooie kans maken.

Wim

11:30 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Land Rover G4 | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |