07-10-08

Racen en eten

Op pubmed vond ik 2 onderzoeken over voeding en adventure racen, uitgevoerd door de Federal University van Sao Paulo, Brazilie. Het eerste onderzoek heet Nutritional status of adventure racers. Hier heeft men gekeken naar de training van 24 adventure racers in relatie tot intake en de aanbevolen hoeveelheid. De intake aan eiwitten en vetten was goed, maar de inname van koolhydraten was onder de maat. Maar ook opvallend was het tekort aan magnesium, zink en kalium bij de mannen en vitamine E en calcium bij de vrouwen. De conclusie was als volgt;
The adventure racers presented an inadequate nutritional profile when compared with recommendations for endurance exercise. These athletes need to be educated about consuming an adequate diet to meet the nutritional needs of their activity.

Het andere onderzoek is van april 2008, Nutritional intake during a simulated adventure race. Hier heeft men een adventure race nagebootst in een lab. Deze duurde 67 uur en was 477.3 km lang. 10 atleten deden mee waarvan er 3 niet de finish haalde.
Het totale verbruik was aanzienlijk hoger dan de intake. 24,516 kcal vs. 14,738 kcal. Dat is een bijna 10.000 kcal in de min. De conclusie hier was;
These results indicate that guidelines for multiday adventure races are needed.

Zimberg IZ, Crispim CA, Juzwiak CR, Antunes HK, Edwards B, Waterhouse J, Tufik S, de Mello MT. Exercise and Psychobiology Research Center, Federal University of Sao Paulo, Brazil.

Deze week ben ik middels een speciaal voeding en bewegings programma aan het bijhouden wat ik eet. Hierin kun je zien waar je te kort schiet of juist te veel eet.
Na 2 dagen kom ik al aardig wat koolhydraten te kort want het programma berekent ook hoeveel je verbruikt tijdens het sporten. Boeiend om dat eens in kaart te brengen, wordt vervolgd.
Michael Phelps eet overigens 12.000 kcal per dag! Hier kun je lezen hoe dat er uit ziet.

22:26 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Voeding | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

13-06-08

Chocolademelk als sportdrank

Chocolademelk is niet alleen lekker maar ook nog eens te gebruiken als sportdrank vertellen onderzoekers ons.
In een onderzoek uitgevoerd aan de Indiana University en gepubliceerd in 2006 in het International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism blijkt dat wielrenners bij fikse inspanning sneller herstellen na chocomel gedronken te hebben in plaats van Sportdrank.
De studie is voor een deel betaald door de melkindustrie die wilde laten zien dat melk goed voor ons is.
In de studie heeft men 9 vrouwelijke goed getrainde wielrenners laten fietsen totdat ze totaal leeg waren.(op 3 verschillende dagen)
Hierna mochten ze 4 uur rusten om wederom te fietsen tot ze uitgeput waren.
Tijdens de rustfase dronken de wielrensters low-vet chocolademelk, Gatorade (sportdrank) of EnduroxR4 (koohydratendrank). De Endurox had evenveel koolhydraten als de chocomel.
Tijdens het tweede rondje bleken de wielrensters die de chocolademelk gedronken hadden 50% langer te kunnen fietsen dan degene die de Endurox hadden gedronken en ongeveer even lang als met de Gatorade.
Vreemd genoeg waren de resultaten met het carbo drankje dus een stuk slechter. Men denkt dat chocolademelk een optimale ratio van koolhydraten en proteine (eiwitten) heeft. Dit is nodig na fikse inspanning om de spieren weer te herladen.
Jammer dat ze in het onderzoek geen placebo (bv water) hebben meegenomen. Was wel interessant geweest hoe dat er uit zou komen.
Voor degene die het hele onderzoek willen lezen, dat kun je hier en hier doen.
Zelf gebruik ik na een fikse inspanning de Herbalife shake aangevuld met 2 lepels eiwitten. Dit doe ik vaak met soja chocolademelk of jus de orange.
De eiwitbehoefte voor  vrouwen is 0.80 gram/kg lichaamsgewicht per dag en 0.85 voor mannen. Voor de sporter ligt dit hoger.
Er zijn leuke programma`s om je voeding te analyseren en te zien of je daadwerkelijk genoeg, te veel of te weinig eiwitten binnen krijgt.
Martine

14:15 Gepost door Belgium Adventure Race Team in Voeding | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |